tisdag 27 mars 2012

MOT HEN-STRÖMMEN


Okej, nu har jag gjort nagonting som säkert skulle reta gallfeber och fa alla hen-anhängare och jämnlikhetsfanatiker att ga i taket.

Jag har lagat en jättestor (och jättegod) lasagne som mina älsklingar far mumsa pa medan jag är i Sverige i nagra dagar. Ja, den kommer väl inte räcka alla dagar förstas men franska pappor kan ju laga lite mat själva ocksa. Fast om jag känner min familj rätt sa kommer de nog att beställa en och annan pizza ocksa.


Bon Appétit!

Bara apropa, hur gör hen-anhängarna när de ska ga pa toaletten?! Varannan gang pa damtoaletten och varannan gang pa herrtoaletten kanske?

Det är väl bara en tidsfraga tills de börjar braka om att fa gemensam toalett för alla.


Bild fran google.
Men usch och fy sa diskriminerande, alla familjekonstellationer kanske inte ser ut sa här ju.

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahaha VAD är det du gjort som är emot hen?? Är nyfiken.
Själv har jag också SVÅRT att förstå detta med hen. VAD är det som gör att vissa tycker det är FEL med KÖN? jag förstår att man vill ha ett jämlikt samhälle men jag har aldrig förstått varför man skulle vilja "ta bort" könen?!?! Jag vill kunna vara stolt över att vara kvinna. OCH jag tror på biologiska skillnader mellan könen. Även i hjärnan som det så "fint" kallas. inte enbart fysiska som går att se med blotta ögat. OCH jag tycker faktiskt det är BRA. Varför ska man försöka sudda ut de skillnader som finns? Det jag istället hoppas är att man ska kunna SE de skillnaderna och ta vara på dem. Göra det bästa man kan av dem. Respektera varandra FÖR dessa skillnader och försöka få till ett samhälle där alla dessa skillnader kan ses som något positivt. och vad gäller hen-debatten i skola och på dagis tycker jag det är skrämmande att man vill ta bort barnens könsidentitet. Faktiskt. Jag vill att min dotter ska veta att hon 'är flicka och att hon ska känna stolthet över det. :-) Sedan vill jag självklart att hon ska kunna få göra "vad hon vill" utan att hon ska begränsas eller favoriseras på grund av sitt kön. Men jag vill inte att hon ska fråntas sin könsidentitet. Precis på samma vis som jag inte vill att man ska frånta folk deras kulturella identiteter. Man kan väl vara både en egen unik individ OCH ha en kulturell identitet. Och till allt detta kommer (tycker JAG) ens identitet som kvinna eller man. Vad är det för fel med det?
Kram!!!

Martina sa...

Ha, ha, ja det blev lite svammligt mitt inlägg. Jag menade att det väl inte är direkt hen-vänligt att tjejen star och lagar mat i förväg till sin man och sina barn. Fast det kanske är mer ojämlikt än emot hen-anhängarna. Vad vet jag?

Jag haller definitivt med dig om att man ska acceptera och ta fram det positiva ur könsskillnaderna istället för att försöka ignorera dem.

Jag menar, folk kan ju tycka vad de vill om könsskillnaderna, men det spelar ju ingen roll, för skillnaderna finns ju där ända. Man blir ju inte mindre pojke bara för att man klär sig i rött och grönt istället för i blatt! Det är ju bara att stoppa huvudet i sanden.
Sa mycket tid, energi och pengar som ödslas pa sant här! Och jag tror inte att vi blir lyckligare, snarare tvärtom. Som du säger, kan man inte fa vara stolt över att man är kvInna?! Ska det vara fult?

Typiskt Sverige. Precis som när det blev fult att hissa svenska flaggan och nationalsangen förbjöds i skolan. Tänkt dig att säga till amerikanarna att de inte far använda den amerikanska flaggan längre?! Eller att säga till en franman att han maste lata sin son bara klä sig i rött eller grönt, och han klänning pa sig om han vill det?!

Suck.

Kramar

Sahra sa...

Ett ord förändrar inte jämställdheten. Det är sånt trams. Det var en intressant lite debatt på tv4 i morse då de två sidorna för och emot hen möttes.
Skulle vår förskola få för sig att införa hen kommer vi byta. Att neutralisera könet, vad ger det för signaler till ett litet barn?

Ha det bra i Sverige. Även om det är under mindre roliga omständigheter. Kram

Martina sa...

Sahra-
Ja, det förstar jag absolut att du vill byta om förskolan inför hen. Som du säger, vad ger det för signaler?!
Tack för fina hälsningar.
Kram