onsdag 14 mars 2012

LYCKAN MED STÖRRE BARN


Visst är det härligt med större barn som inte längre behöver matas, tvättas eller kläs pa utan fixar allt det där själv.

Men när nästan-tonaringen-men-inte-riktigt tar pa sig ett sommarlinne under en tunn kofta pa morgonen da hon ska till skolan och blir jättesur och suckar och fnyser när man papekar att det inte ännu är sommar och att ett linne blir för kallt, ja da önskar man att hon var sa där liten igen da mamma bestämde, helt själv, vilka kläder hon skulle ha pa sig.

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Haha! Eller inte...?!? ;-)
Har just skrivit om vår morgon här hemma med ett inte-så-stort-barn och det var inte den roligaste morgonen. Jag längtar ibland mycket till att E ska bli lite äldre. Fast det är klart. Samtidigt njuter jag mycket av denna åldern också. När det inte trilskas alltför mycket... :-)

Liz sa...

Haha, jag kanner sa val igen det dar! Cassie vet sa val vad hon vill ta pa sig och inte...:) Men oftast har hon bra omdome och brakar inte om jag sager att det inte funkar. Da kan det ju bli en kompromiss tex. Haromdagen ville hon ha ett par speciella jeansshorts till skolan men dom ar for korta for deras regler...sa med ett par tights under gick det ju bra...Cassie nojd, mamma nojd och REKTORN nojd..haha!

Isabella visar redan nu tendenser till vad och vad hon inte vill ta pa sig. Man far ofta trilskas med henne och det blir ofta no no no! Hon ar ocksa duktig pa att kla av sig (pa gott och ont) och det medfor ju vissa problem..

Ben ar val som manga andra killar, bryr sig inte alls om vad mamma satter pa honom! :D

Kram

Martina sa...

Saltistjejen-
Skrev just en väldigt lang kommentar pa din blogg om vara morgonrutiner.
Ja, varje alder har väl sin charm och sina nackdelar. Men som jag skrev i min kommentar, 8-10 är en ganska bra alder tycker jag da barnet är tillräckligt stor för att klara av det mesta själv, inte sa mycket trots och ännu inga tonarsfasoner.
Kram

Martina sa...

Liz-
Som sagt, Cassie är i en bra alder. Isabella är väl lite mer trots och men en som är sa liten är det ju svart att diskutera och argumentera med och en kille bryr sig väl som sagt mindre om kläder!
Kramar

Sahra sa...

Haha. Känner igen det där. Vissa saker var onekligen lättare förut. Jag har en son som gärna går i shorts året runt. Han sätter högst motvilligt på sig byxor. Men dessa rullar han upp som shorts. Han tror att jag inte vet, men ibland glömmer han rulla ned byxorna när jag hämtar efter skolan.

Martina sa...

Ja det är ju lite jobbigt om han vill ga i shorts aret om när man bor i Sverige! Synd att det inte är en tjej, da kunde han/hon (eller ska vi säga hen kanske?!) ha leggings under shortsen!
Kramar