lördag 19 maj 2012

TULUM (MEXICO)


Jag och S var ju i Mexico (i Cancun) redan för 13 ar sen vilket vi har väldigt positiva minnen fran. Under den semestern gjorde vi en hel del utflykter till flera olika ställen och platser runt om pa Yucatan-halvön. Och flera av dessa platser tyckte vi sa mycket om att vi nu ville, dels själva aka tillbaka dit igen och dels visa barnen och lata dem uppleva dessa platser.

Sa pa den tredje dagen av var semester akte vi pa en heldags utflykt till Tulum och naturparken Xel-Ha.

Jag har nu, med tips och hjälp av min kära vän Liz, för första gangen gjort nagra bildcollage! Det blir ju bade fint och sa tar det ju framför allt lite mindre plats i bloggen. Väldigt smart, när man har tagit 1500 bilder fran sin semester! Men som sagt, det är första gangen jag ger mig pa fotomontage och jag har säkerligen mycket kvar att lära innan de blir "perfekta".

Vi akte med "Experience Xcaret" som är ett jättestor utflyktsfirma som kör bussturer kors och tvärs över hela Yucatanhalvön. Väldigt bra och professionella!


Trevliga guider, välorganiserade (film och dricka pa bussarna) och mycket färgglada och roliga bussar!

Föra stoppet var som sagt Tulum. Tulum är en arkeologisk plats med lämningar fran mayaepoken. Ruinerna ligger pa 12-meter höga klippor ovanför det turkosa Karibiska Havet. Väldigt vackert!

Tulum, som pa maya-spraket betyder "mur" var en mayastad som var omringad av en stenmur och anses vara en av de sist byggda och bebodda maya städerna. Staden ska ha överlevt i cirka 70 ar efter den spanska ockupationen innan den dog ut troligen pa grund av sjukdomar som spanjorerna förde med sig.



Bommulsträd. Tror att det hette Ceiba.

Parkeringsplatsen för bussar och bilar ligger en bit ifran själva arkeologiska platsen där det även finns en liten marknadsplats.

Mycket färgglatt pa marknadsplatsen.
Vi akte en liten buss ut till arkeologplatsen.
Trots hettan sa är bada tjejerna intresserade och lyssnar noga pa guiden.
Emma matchar det turkosa havet med sin t-shirt!

Emma verkar lite skeptisk.






Skönt att svalka sig lite i havet! 





Efter besöket av bade ruiner och stranden i Tulum sa var det dags att sätta sig pa bussen igen och aka vidare till Xel-Ha.

2 kommentarer:

Liz sa...

Vilka underbara foton!! Jattefina collage ocksa, tycker du redan ar mastare! Vad roligt att ni kunde komma tillbaka och se detta tillsammans med barnen och att dom visade intresse. Sa roligt nu nar dom ar aldre och som du sager man kan gora andra saker tillsammans som familj. Spannande att se och jag gillar ju historia sa jag skulle sa garna ha hangt med pa denna utflykt. Mexico ar ju sa vackert pa sina stallen, tyvarr far vi nog vanta med att resa dit, aven om vi bor pa gransen, sa gar det inte just nu. Salange som Chris ar inom marinkaren har dom vissa lander dom inte far resa till - pga manga olika orsaker och riskfaktorer, och Mexico ar pa den listan. Jag hade trott att han inte kunde ta och bila over gransen, men tydligen far han inte heller flyga till ett semester stalle heller. Men vi kommer forhoppningsvis dit om en sadar 10 ar! :D

Sa spannande att fa folja med dig pa er resa och du tar sa mycket harliga bilder - Gillas!! Men fy vilka laskiga odlor!! Var dom inte farliga? Har finns det ocksa en hel del odlor och man ska tydligen passa sig noga for dom kan anfalla och bitas! Men det kanske var en snall sort ni sag? Och det verkar ju ha funnits manga av dom, fotot pa stenen sag jag forst en odla, men sen nar jag forstorade upp bilden sag jag att det var flera!! Hu!

Vilka strander, olika skiftningar i vattnet se horizonten. Harligt!! Ni har ju verkligen rest till manga semester strander och paradisoar, du maste verkligen gora ett inlagg nagon gang om vilka strander/resmal du gillar bast! Vilka strander som ar vackrast etc! :) Jag sag pa ett reseprogram en gang om en tjej som rest mycket till just olika strander och hon hade sma glasburkar i en stor display hemma med sand fran de olika stranderna, alla markta med strand och land. Vilken bra ide och det var jattesnyggt! Sa manga olika nyanser av sand!! Jag tankte pa dig da, att en san hylla skulle ni ocksa kunna ha!

Stor kram, ser fram mot att hanga med pa fler utflykter!:)

Martina sa...

Liz-
Tack för komplimangerna! Och tack för hjälpen med Picasa!
Ja, som sagt Mexico (eller Yucatanhalvön som är den enda delen vi känner till) har verkligen mycket sevärt att bjuda pa! Vi gillade Mexico mycket första gangen vi var där och vi blev verkligen inte besvikna denna gangen heller. Och vi skulle absolut kunna tänka oss att aka tillbaka fler ganger!

Ja, det är verkligen kul att kunna göra lite andra saker nu när barnen är större! Och jag blev verkligen glatt överraskad över att bada barnen, till och med Emma bade orkade och tyckte det var kul och intressant att se sa mycket. Det blev ju langa dagar när vi var pa utflykt; upp tidigt pa morgonen, mer eller mindre langa bussresor, ga en hel del, värmen och hem sent pa kvällen - det blev förvanadsvärt lite gnäll faktiskt! Det är ju bade kul och lärorikt att se lite annat än bara kvarteret där man bor.

Jag hade ingen aning om att Chris inte fick resa till vissa länder!! Varför?! Lite extra retligt att han inte far aka till Mexico nu när ni bor sa jättenära gränsen! Verkligen synd! Men jag hoppas absolut att ni kommer att kunna aka dit nagon gang i framtiden.

Kul att du gillar att följa med pa var resa!
Ödlorna var iguanas eller vad det nu kan heta pa svenska. De fanns precis överallt, men de verkade inte speciellt farliga.

Bra idé för ett inlägg det där om vackra stränder! Kanske ska skriva om det nagon gang!

Vi har faktiskt tagit hem sand fran, inte alla, men väldigt manga av de stränder som vi varit pa runt om i världen. Jag har nagra olika sandsorter i smala avlanga vaser i vart glasskap! Ska ta en bild sa far du se! Som sagt, jag har inte fran alla stränder vi varit pa för man maste ju ha plats att ha allting pa ocksa.

Snart kommer det fler bilder fran var resa!

Stora Kramar