onsdag 19 september 2012

FULLT ÖS


Onsdag i Frankrike betyder halvdag för högstadiebarnen och ledigt för de yngre. Och sportaktiviteter. Om nagon inbillade sig att onsdagen är en lugn och skön vilodag mitt i veckan är det ungefär sa langt ifran sanningen man kan komma.

Var dag startade 6.30. S skjutsar Bianca och hennes kompis till skolan 7.30.

Jag och Emma är hemma och ägnar oss at hennes läxor och gör i ordning alla olika väskor för eftermiddagens aktiviteter.

Vi äter en väldigt tidig lunch, klockan 11 redan, och en halvtimme senare aker vi för att hämta upp Bianca som slutar klockan 12. Vi skyndar oss till banken och sen till "la mairie annexe" (borgmästarannexet) där vi hämtar upp tjejernas nya pass.

Sen skjutsar vi hem Bianca som far värma upp sin lunch och äta den själv medan jag och Emma aker till ett sport-och aktivitetscentra (det finns ett antal sadana entra i Nice som drivs av kommunen och som erbjuder ett stort antal olika sporter och aktiviteter). 

Idag är det öppet hus och Emma provar pa "Pom-Pom Girl"-klass och "Hip-Hop"-klass.  Hip-Hopen dissade Emma medan Pom-Pom fick tummen upp! 2 1/2 timme senare skyndade vi iväg till ett annat ställe där jag lämnade av Emma för att testa ännu en dansklass, hip-hop igen. 

Emma väntar pa att kompisarna ska komma och att Pom-Pom klassen ska börja.
Jag blir riktigt sugen pa att spela tennis igen när jag ser alla tennisbanor pa sport-och aktivitetscentrat!
Smygfotade barnen medan de lyssnade noga pa instruktionerna.
När jag släpp av Emma skyndade jag hem igen för att hämta upp Bianca, som varit hemma själv och gjort alla sina läxor. Jag slängde in Bianca och träningsväskan i bilen och körde ner till gymet. För Biancas del är det bestämt; det blir Zumba som blir hennes aktivitet i ar. Hon älskar det! 

Jag lät Bianca och hennes tva kompisar ga pa Zumban "själva" och ställde mig pa löpbandet under tiden istället. En timme senare var det fyra svettiga tjejer som satte sig i bilen och körde hemat. Men innan akte hem skjutsade jag hem Biancas kompisar och sa akte vi och hämtade upp Emma som följt med sin kompis hem efter danslektionen.

Vid 18.30 när vi kom hem var S, som akt fram och tillbaka till Aix-en-Provence pa inköp idag, redan hemma!

Dusch, middag, läxor....

Ja ni ser, inte sa mycket till vilodag.

5 kommentarer:

Sahra sa...

Du och jag verkar ha lika hektiskt. Suck. När jag blir pangis ska jag inte ta hand om några barnbarn. Jag ska ligga i en solstol på Rivieran och bara slappa och ha kul. Kram

Lotta sa...

Intensivt!!

Jag ler när jag läser vad Sahra skriver. Jag lägger min nog i solstolen bredvid henne ;)

Kram

Martina sa...

Säg till när ni kommer tjejer! Vi kan ju ga med i den fiiiina Rivieraklubben!
Kramar

Liz sa...

Hall en plats for mig vannen! :)

Kul att Bianca gillar Zumban sa mycket, och beratta garna vad Pom Pom ar? Ar det typ Cheerleading? Kul att hon gillade det!

Har skulle Cassie garna vilja dansa igen..far val se hur det blir med den tiden..
Kram

Martina sa...

Liz-
Pom-Pom Girl kallas det för det lite mindre barnen, men ja visst är det som cheerleading!
Kramar