söndag 16 september 2012

HJÄLP!


Sitter och försöker förnya min bloggdesign lite. Alltid kul med lite förändringar, eller hur?!

Men, det är enklare sagt än gjort.

Visst man kan använda Bloggers standardmallar och nöja sig med det.

Men jag är ju sa himla petig när det gäller sana här saker och vill ha det pa mitt sätt.

Förr lyckades jag efter mycket letande pa nätet och tack vare manga tips fran olika siter jag hittade pillra och göra de ändringar jag ville göra pa min blogg. Visst det var inte enkelt, programerarspraket är kinesiska för mig, och det tog enormt mycket tid men till slut lyckades jag i alla fall.

Men nu när jag ville göra nagra ändringar sa har jag upptäckt att man inte längre kan komma at HTML sen man har ändrat till Bloggers nya design. 

Hmm, nöja sig med standardmallarna eller ga tillbaka till det gamla?

Känns lite läskigt att pilla för mycket när man inte är sa insatt i det kryptiska spraket. Det kan ju liksom sluta hur som helst! Bidde ingen blogg alls till slut kanske?!

Är det nagon som är duktig och förstar sig pa allt det här med Blogger och HTML sa tar jag gärna emot allt hjäp och alla sma tips jag kan fa!


Bilder fran google.
HJÄLP!

9 kommentarer:

Sahra sa...

Du kan visst komma åt att redigera i html med nya blogger. Välj Mall. Då får du upp Live i blogg och Mobil. Under live i blogg kan du välja Anpassa eller redigera html.
Menar du något annat?
Jag kan kanske hjälpa dig. Varför mecka med html. Det finns hur mycket smarta funktioner som helt i blogger. Som att ändra bredd från standard. Headerna exakt hur du vill ha den osv

Martina sa...

Sahra-
Nej, om man har en av de nya mallarna (inte klassisk mall) sa gar det inte att komma at html längre. När man klickar pa den knappen sa kommer man bara till samma sida som om man klickar pa anpassa!

Jag vet jag är komplicerad som vill in och mecka där, men som sagt, jag är sa himla petig när det gäller sant där. Men det kanske är dumt. Jag kanske ska nöja mig med en standardmall helt enkelt. Det är ju onekligen mycket enklare och inte lika tidskrävande. Men ända?! Det är ju sa mycket detaljer som jag vill ändra pa!!!!
Kramar

Sahra sa...

Han hade redan hunnit in i duschen och trodde han fått med sig ombyte es han skulle iväg till seglingen. Haha.

Sahra sa...

Jag har ny mall och för mig fungerar det att gå in och htmlredigera. Jag gör min design på många olika sätt. Ibland gör jag bakgrunden i photoshop ibland bara i paint. Ibland väljer jag en 'enkel' mall och redigerar den precis som jag vill ha den. Jag är extremt petig. På gränsen till anal och kan få krupp om headern tex inte är lika bred som resten av sidan. Ibland går jag in och stuvar om i htmlkoden. Allt beroende på vad jag är ute efter. Verkar konstigt att du inte kommer in där.

Martina sa...

Sahra-
Hysteriskt kul med mannen! Att han vagade! Jag hade nog tagit pa mig dom svettiga och äckliga kläderna igen, haha!

Okej, jag kommer visst in i html. Men är man sa korkad att man trycker pa fel knapp (öppna malldesignern istället för fortsätt) sa kanske man bara ska lata allting vara eller atminstone halla sig till standardmallarna?!

Skönt att höra att det inte bara är jag som är sa där löjligt petig pa detaljer. Just nu funderar jag och velar fram och tillbaka hur jag ska ha det. VET INTE!! Skriker till igen när jag behöver hjälp! Bra att veta att du kan det här!
Tack!

Lotta sa...

Jag vill också kunna fixa...men känner mig inte alls säker. Jag har en idé men själv tror jag inte att jag fixar det.

Hoppas du klurar ut det...tycker annars att din blogg är fin!!

Kram

Martina sa...

Lotta-
Tack snälla! Vad roligt att höra att du gillar bloggen!

Själv tycker jag att din är jättefin och du tar ju sa otroligt vackra bilder!

Jag är som sagt inte alls kunnig vad gäller html, men man kan hitta mycket information och lära sig en massa saker pa nätet. MEN det tar ENORMT mycket tid! Men det är ju lite kul och man far ju lära sig mycket nytt.
Lycka till!
Kramar

Annika sa...

OCH jag vill också ändra. Men klarar inte ens det elementära, som att sätta in en passande bild i min header. Det funkar inte, den täcker inte hela headern etc.
Jag skulle behöva sitt bredvid ngn som kan detta, och som skulle kunna lära mig det lätta.
Jag skulle vilja ända typsnittet i min titel mm mm. Lika bred som min blogg är idag vill jag kunna behålla.
Ack ja...
Jag är helt tappad bakom en vagn...
Kram!

Martina sa...

Annika-
Far att fa ett passande foto till headern maste du skära om ett foto innan du sätter in det som header, typ i photoshop eller vilket program som hels.
Typsnittet borde du kunna ändra i "Mallar" om inte sa maste man ga in i html.
Som sagt, det finns mycket man kan göra och mycket man kan hitta pa nätet för html (om man maste in där) är inte helt lätt. Men mycket kan man ju som sagt göra i "Mallar" och det är inte speciellt komplicerat.
"Tappad bakom en vagn", det uttrycket hade jag aldrig hört förut!
Kramar