tisdag 11 september 2012

NEVER FORGET


Sedan 11 ar tillbaka blir den här dagen aldrig sig lik igen. Aldrig nagonsin kommer den 11 september, vilket ar det än är, bli en helt vanlig banal dag.

För all framtid är den 11 september en dag som väcker manga starka känslor. Sorg, skräck, fasa men även stor beundran för alla dem människor som riskerat sitt egna liv för att rädda andras och stor empati för alla de familjer som förlorat nagon kär närstaende.

Självklart gar den första tanken varje 11:e september till bombattentaten mot World Trade Center i New York, men det var ju även ytterligare tva plan som kapades i USA samma dag och som gjorde att sa manga människor förlorade livet.

Aldrig kommer vi att glömma denna ofantligt hemska och tragiska dag. Och det finns nog ingen som inte kommer ihag vad vi gjorde och var vi befann oss just i den stunden.

Jag var pa semester pa Korsika tillsammans med S och Bianca som just hade fyllt 1 ar och var gravid med Emma. Sa här beskrev jag det för tva ar sen:

"Vi hade just kommit hem efter en dag pa stranden, satte pa tv:n medan vi kom in och packade upp alla sandiga saker. Tv:n var inte direkt i fokus men lyckades efter ett tag fanga var uppmärksamhet med de hemska bilderna av ett plan som flyger rakt in i World Trade Center.

Var det bilder fran en film? Nagon slags simulation?

Jag fattade först inte vad det var.

Omöjligt att kunna föreställa sig nagot sa fruktansvärt tycker man.

Men nu vet vi ju alla att det tyvärr finns människor som kan föreställa sig sadant och att det verkligen hänt.

Det finns inga ord.

Vi kan bara minnas."

De här bilderna fotograferade jag 2009 när jag och S var i New York. "The Sphere" som delvis förstörts i bombattentaten hade flyttats fran WTC och stog da i Battery Park om jag inte minns helt fel.

För 3 ar sen da jag och S var i New York besökte vi naturligtvis Ground Zero som da fortfarande var en enda stor byggplats. Sen dess har det ju hunnits förvandlas till World Trade Center Memorial och jag tycker verkligen att det som de har skapat av Ground Zero är bade paminnande, rofyllt och värdigt som minne fran attackerna.





Never Forget.

6 kommentarer:

Lotta sa...

En ofattbar dag! Never forget.

Kram

sis sa...

Verkligen ofattbart! Det är som ej skriver, man vet precis vad man gjorde den dagen. Ungefär som vid attentatet i Norge förra sommaren. Kram Sis

Annika sa...

Det är totalt ofattbart.
OCH visst, Washington DC blev ju hårt drabbat av det hela också. Det kommer i skymyndan av WTC.
OCH även de städer varifrån planen kom; Boston (newark o Washington), Pennsylvania (där passagerarna tog kommando på det plan som skulle krashas i DC). OCH sen LA och San Francisco, dit planen skulle.
Ja, grymma, grymma öde. SÅ många, många, många liv som drabbades...

Martina sa...

Lotta-
Ja egentligen finns det ju inga ord för att beskriva den som hände.
Kram

Sis-
Ja, den dagen kommer man heller aldrig att glömma, vart man var och vad man gjorde. Och det var ju samma sak där, det tog ett tag innan verkligen förstod vad som hade hänt. Svart att föreställa sig hur nagon kan vara sa grym.
Kramar

Annika-
Ja, det var verkligen enormt manga som blev drabbade i hela USA och manga runt om i världen ocksa. Och även om man inte var direkt drabbad sa kändes det ju nästan som om.
Som sagt, svart att hitta ord för att beskriva det.
Kramar

Liz sa...

Hemsk dag, med sa mycket minnen..Jag har ju aldrig varit dar, men som du tycker jag att det jag har sett fran bilder och media, sa ar det en sa rofylld och fin plats.
Stor kram!!

Martina sa...

Liz-
Ja nu ser det fint och värdigt ut. Men jag skulle nog tycka att det vore lite läskigt att jobba i den nya skyskrapan de haller pa och bygger.
Kramar