torsdag 14 juni 2012

KAMERA ON MY MIND


Jag studerar, funderar, jämför...

Och suktar!

Men det är inte lätt, det är ju en hel djungel den här kameravärlden. Pixel, ISO, sensor, punkter, processor...

Och sa den stora fragan, Canon eller Nikon?

De flesta verkar använda Canon, är det alltsa det man ska ha?!

Och som att det inte vore nog sa finns det ju lika manga objektiv att välja bland. Och här är jag verkligen lost.

Och sa en annan sak. En detalj. Men ända. Priset.
Man skulle ju lätt kunna spendera en hel förmögenhet pa de här sma leksakerna.

Och sa strategin för att övertala maken. 

Det är ju lite svart att köra den vanliga shoppingtaktiken, det vill säga snabbt stoppa in hälften av sakerna man handlat i garderoben och ta fram lite efter hand. -"Va, har du inte sett den här tröjan? Jo, men den har jag visat dig, den köpte jag ju för jättelänge sen!" Eller... -"Den var pa rea, den var jättebillig!"

Kanske far försöka med: -"Ja, men det är ju jättebra för dig om jag köper en dyr kamera och nagra dyra objektiv för da behöver du inte fundera ut vad du ska köpa till mig i julklapp. Och i födelsedagspresent, och alla-hjärtansdag-present, och morsdags-present och bröllopsdagspresent! Sa jag gör ju dig en tjänst om jag köper en dyr kamera och nagra dyra objektiv. Faktiskt! 

Aftonbladet eller Expressen? Nikon eller Canon?
Är det storleken som är viktigast?
Bilderna är lanade fran google.

4 kommentarer:

Erica Pettersson sa...

Mitt tips är att inte lägga så stor vikt vid just denna "popularitetstävling" som pågår runt omkring på internet mellan Canon och Nikon.
Mitt tips är att välja den kamera som känns bäst för en själv. Gärna om man har möjlighet att på någon butik hålla kamerorna i handen och känna hur de känns.

Jag har själv använt Canon hela tiden, så tyvärr är jag inte så insatt i Nikon.
Canons instegsmodeller - 450D, 550D, 600D, 1000D o.s.v. - kan jag rekommendera om man ska köpa sin första systemkamera. Själv hade jag en 400D, men de säljs inte längre (i och med senare modeller) och den var bra att börja med samtidigt som jag trots allt kunde växa ganska långt med den.

När det gäller objektiv är det oftast ett 18-55mm som brukar följa med, och det brukar vara väldigt lagom att börja med. Det är ett s.k. normalzoom. Hade ett sådant till min 400D.
Nu har jag ett 24-105mm, vilket jag också kan rekommendera. Det är ett "litet teleobjektiv". Liksom som ett normalzoom, men man kan zooma in lite mer.
Bländaren (hur mycket ljus objektivet släpper in i kameran) benämns med f/
Ju större bländare (mindre tal) desto dyrare objektiv...
Det finns t.ex. ett teleobjektiv, 70-200mm, med bländare 2.8 (f/2,8) och det är flera tusen kronor dyrare än ett likadant men med bländare 4.
Men som sagt; ett normalzoom-objektiv är något jag kan rekommendera när man köper sin första systemkamera.

Sedan, om man vill och är väldigt fotointresserad, kan jag rekommendera ett objektiv med fast brännvidd. Det går alltså inte att zooma med. Dessa brukar oftast ha väldigt stor bländare, vilket ger otroligt snygg bakgrundsoskärpa.
Ett exempel på ett sådant objektiv (har ett själv) är ett Canon EF 50mm f/1.8. Det är inte så hemskt dyrt heller, utan kostar runt en tusenlapp. Det är det billigaste objektiv jag hittat hittills, men jag älskar det!

Lycka till i systemkameravärlden :D
Det är otroligt roligt att kunna ta sitt fotograferande till nya nivåer :D

MVH /Erica Pettersson
http://pitetjej.webblogg.se

Martina sa...

Erica-
Välkommen till min blogg! Och TACK för alla tips och all information du tog dig tid att skriva! Jag behöver verkligen all hjälp jag kan fa för kameravärlden och framför allt objektivvärlden är inte helt lätt.

Ja, de flesta kameror säljs tillsammans med objektivet Canon EF-S IS 18-55mm f/3.5-5.6 här. Men vad är bäst att komplettera med?

- 55-350mm
- 70-300mm

eller idag när jag var i en affär och fragade lite sa säljaren att jag borde köpa ett 18-200mm IS för att inte behöva byta objektiv hela tiden och för att kunna zooma bra.

Hur mycket i zoom motsvarar de här objektiven?

Saaa svart! Och det är ju verkligen sa dyrt!

Tack igen för all din hjälp!
Ska kika in pa din blogg ocksa!
Kramar

Liz sa...

Vilken otroligt bra information! Jag ar ju ganska nojd med min kamera, men just att zooma in lite battre ibland med skarpan skulle jag vilja gora. Dessutom ar det sa mycket olika finesser som jag aldrig anvander. Men mojligheterna ar ju otroliga idag vad man kan gora nar man har ratt "verktyg". Tyvarr kan ju priserna ocksa latt bli ganska otroliga...
Kram

Martina sa...

Liz-
Ja, just nu behöver jag verkligen all hJälp och information jag kan fa. Jag googlar, jag läser fototidningar och jag fragar alla jag springer pa! Haller pa att bli en riktig fotonörd!!
Men jag vill ju verkligen lära mig mer, det har jag velat länge men aldrig haft/tagit mig tid till det. Men nu om jag köper en systemkamera sa "maste" jag ju och da har man ju ocksa möjlighet att verkligen använda sig av alla finesser och möjligheter.

Men visst, nackdelen är ju absolut priserna. Det är verkligen dyrt! Jag kommer inte köpa den billigaste, men langt ifran det dyraste ocksa, det finns inte en chans.
Kramar