måndag 4 juni 2012

MIN VÄN


Idag vill jag säga ett stort grattis till min kära och fina vän Liz som fyller ar!

Grattis vännen! 

Jag önskar dig en underbar dag tillsammans med dina nära och kära!

Helst av allt hade jag velat kunna säga det till dig "in person" och samtidigt ge dig en bamsekram och kanske till och med fira tillsammans med dig över en god middag eller varför inte en riktigt härlig tjejdag?! Det hade varit sa underbart! Men TYVÄRR sa gar ju inte detta da flera tusentals kilometer, ett stort hav och 9 timmars tidsskillnad skiljer oss at.

Men trots att den enda gangen vi bodde i samma stad, ja förresten den enda gangen vi ens bodde i samma land sen vi lärde känna varandra, bara varade i ett ar och att vi sedan dess bara har träffats tre-fyra ganger (tror inte att det är mer faktiskt) och att var kontakt för övrigt enbart bestar av kort och brev (för länge sen), mail-, skype- och telefonkontakt sa har vi en oerhört stark och fin vänskap. Och underligt nog känns det som att den bara blir starkare och starkare med tiden.

Visst känns det väldigt trakigt och ledsamt att inte kunna ha en "vanlig" vänskapsrelation, där man kan ses regelbundet över fika och middagar, lata vara barn leka och ha kul tillsammans, ha tjejdagar, skratta och grata tillsammans, lära känna varandras familjer mycket bättre och allt annat som "vanliga" vänner gör. Men trots alla "hinder" som var vänskap möts av sa skulle jag aldrig ge upp eller lata var vänskap rinna ut i sanden för det är det alldeles för värdefull för.

Vi är stöd för varandra, vi förstar varandra och varandras situationer sa väl och vi kan prata om allt med varandra. Trots avstandet, trots att vi nästan aldrig ses och trots den enorma tidsskillnaden som gör det väldigt svart för oss att ens kunna prata med varandra sa har vi en oerhört stark, nära och speciell vänskapsrelation.


Alla bilder fran google.

När, var, hur vi träffades?

Det var länge sen... det aret da vi bada fyllde 20 och vi bada jobbade som au-pairer i varsin familj i Bern, Schweiz. För att dra en lang historia kort. Det var manga svenska och utländska au-pairer, och andra utlänningar som bodde, jobbade... det aret i Bern och vi umgicks alla mer eller mindre tillsammans under fritiden. Man gjorde utflykter tillsammans, aktiviteter, gick ut, festade... I början om jag minns rätt sa var vi väl inte direkt kompisar, men vi var ofta pa samma fester och i samma kompisgäng. Ju mer tiden gick desto mer lärde vi känna varandra och pa slutet av min tid i Bern bodde jag ett tag i Liz familj och vi umgicks 24/7 och blev jättetighta. Och sedan dess har vi, som sagt, alltid hallt kontakten med varandra.

Här har jag hittat tva kort fran när jag var student i Växjö och Liz kom och hälsade pa mig.


Ja, det var ett tag sen...!
Och här kommer nagra bilder fran da jag och Liz träffades sist. Det var en dag i juli 2009 da vi möttes upp i Stockholm och gick pa Skansen tillammans med vara barn. Vi hade en jättemysig dag da barnen kunde leka och ha kul tillsammans och da Liz och jag pratade och "catched up" om det senaste i vara liv. Men en dag gar ju alldeles för fort när man har sa mycket att ta igen...!






Och nu har det alltsa gatt 3 ar sedan vi sags senast och MYCKET har hänt, bade uppgangar och nedgangar, mycket lycka och mycket sorg, i vara liv sen dess. När kommer vi att kunna ses nästa gang? Hoppas, hoppas kanske sommaren 2013!

Bild fran google.

Kära Liz, tack för att du är en sa fin vän och kom ihag att jag alltid finns här för dig.

4 kommentarer:

Liz sa...

TACK underbara du!!

Jag hann inte lasa langt innan tararna trillade, jag ar sa lycklig over att ha en sa fin van som du och allt du skriver som beskriver var vanskap kan jag bara instamma i. Det ar ju sa det ar! Tank att det kan vara sa att vanskap vaxer sa starkt aven om man inte kan traffas sa ar du anda nara mig!

Harligt att se dina foton - det fick mig att dra pa smilbanden, sa sota vi var! :D Vet du vilket ar det var? Jag tror att det var 1995/96 eller sa om jag inte minns fel. Du pendlade ju stadigt ner till Nice da...resvaskan ligger till hands under sangen!

Minnen, jag kan tom komma ihag vad du lagade for gott, vi at pasta carbonara!

Och fotona fran skansen. Det kanns inte som det var sa lange sedan, men givetvis sa ar det ocksa en evighet sedan. Sa sma tjejerna ar/var! Jag hoppas att vi snart kan traffas igen, saknar att kunna ha vara samtal "in person" aven om jag ar tacksam for de vi har overhuvudtaget.

Du vet att du betyder sa otroligt mycket for mig och tack annu en gang for det stod du ar for mig i gladje och motgangar.

Tack igen finaste vannen min! Kram

Martina sa...

Liz-
Jag hoppas att du fick en jättebra dag igar!

Ja, det var väl 95 eller 96, kommer inte riktigt ihag. Men var du hos mig tva ggr? Wow, kommer du ihag till och med vad vi at!!!

Ja, det var verkligen en jättemysig dag vi hade pa Skansen, fast den gick alldeles för fort!

Du betyder jättemycket för mig ocksa!

Imorg bitti är jag hemma och kollar om du har lite tid pa skype!

Massor med kramar

Saltistjejen sa...

Jag har inte läst detta förrän nu men kan bara säga att det verkligen ÄR så som du säger: vänskap handlar inte om hur ofta man kan ses utan om ATT man verkligen finns där för varandra oavsett vad som sker och hur långt bort man är från varandra! DET är vad RIKTIG djup och äkta vänskap handlar om!!!! :-)
Vad roligt att få läsa lite mer om din och Liz' vänskap. Jag följer ju hennes blogg nu också så det är extra kul.
Sedan måste jag säga att när jag ser ditt foto från din studenttid så inser jag hur lik Emma är dig!!! Otroligt!!! På det fotot iallafall!! :-)
Tack också för dina fina och insiktsfulla kommentarer hos mig från nationaldagen! Jätteroligt att höra mer hur andra utlandsboende svenskar tänker och tycker om detta med svenskhet, kulturell identitet och sådant.
KRAM!

Martina sa...

Saltistjejen-
Ja, nu vet du lite mer om min och Liz' langa historia!

Ja, Emma är nog mest lik mig till utseendet och Bianca är mest lik S, till sättet är det nog tvärtom däremot!
Kram