onsdag 5 december 2012

ÄTA/FIKA UTE


Aldrig äter och fikar vi ute sa mycket som vi gör när vi är i Sverige! Dels för att vi har mer tid och det är trevligt och dels för att det ofta blir mer praktiskt sa eftersom vi är ute och flänger väldigt mycket när vi är i Sverige.

Det blir mysiga luncher och middagar, eller snabbmat pa McDo. Och sa all denna fika. Nödvändiga kaffeintag, lunchfika, mysfika med familj och vänner... Det känns som en omöjlighet att klara sig utan fika i Sverige! Visst dricker man kaffe även i Frankrike, men pa ett helt annat sätt.

I Sverige är fikat näst intill heligt. Man sveper stora baljor med kaffe och tar naturligtvis patar och ibland även tretar och detta oftast med tillbehör sa som i kakor och diverse fikabröd. Och jag och tjejerna slukar chokladbollar, kanelbullar och ballerinakex som aldrig förr. Som om vi försöker äta i kapp allt det som vi "missat" sen sist. När vi är hemma i Frankrike finns inte ordet fika i barnens vokabulär, men sa fort vi landar i Sverige sa fragar dom: -"Alors, est-ce qu'on va fika?!" Och det ska vi ju! Det blir fika hemma hos varenda människa och vi är stammisar bade pa Wayne's Coffee och Espressohouse som finns precis överallt sasom Starbucks finns i varenda gatuhörn i New York.

De senaste gangerna vi har varit i Sollentuna Centrum har det blivit lunch pa mysiga Garden.  Foodcourts i all ära, men ibland är det skönt att slippa slammret och matsalskänslan och istället äta pa en lugnare och mysigare ställe.

Lilla Alva far lära sig tidigt vad det innebär att fika!

Bianca och mamma pa Wayne's i Bromma Blocks.
Här ser det ut som om syrran haller pa att göra den senaste reklamfilmen för Espresso House!

Elin och jag har fatt lite som vana att ses över en fika pa Wayne's i Stinsen och sen lite shopping.

Emma och Bianca älskar att gosa och ta hand om smabarn och när inte kusin Alva finns till hands sa gar det lika bra med en annan bebis. Här försöker de fa lilla Elsa att ga.... utan nagon större lycka dock.
Jag vet inte om jag berättade tidigare att jag fick till en bloggträff med bästa Sahra sist jag var i Sverige. Det blev en snabbträff ocksa över en fika saklart och det var verkligen jättekul att träffa Sahra in real life! Efter att ha läst varandras bloggar ett tag sa känns det ju som om man känner varandra lite, men ända inte. Lite pirrigt, men mest kul! Jag hoppas att det inte var sista gangen som vi sags.

Söta Sahra hade med sig underbart god och vacker choklad till mig! Tack snälla!

Nej, nu är det dags att göra sig en kopp kaffe tror jag! Här hemma är det Nespresso som gäller! What else?!

7 kommentarer:

Annika sa...

Fika, det är svenskt det, eller nordiskt får vi nog säga...
Det förekommer lika mkt i Finland som i Sverige. Vet inte hur det är i Norge och Danmark, men antagligen fikas det mkt där med :-))))
Myspys är det!!
Love it.
När ngn säger fika hemma vet man att det blir en mysig stund med kaffe och prat.
Här är det Sbux och sådant i pappmugg som gäller. Inte fika som man gör hemma.
Direkt.
Gilalr dina fina bilder av alla fina töser! OCh allt mysigt FIKANDE.
Men du, jag tänker på alla mysiga gatukaffer i Frankrike. Nog sitter väl folk där ofta och dricker kaffe och kollar in folk?
Kul att du träffade Sahra! Bloggträffar ÄR roliga!!
KRAMAR!!!

Sahra sa...

Ja vad gjorde man utan fikat? Fast Starbucks har godare latte. Kram

Liz sa...

Fika, underbart! Sag du forresten pa FB igar sa la jag in ett klipp om svensk fika?! Smakul tyckte jag. Mysigt med fikatraffar och vad kul att du hade din forsta bloggtraff!! Roligt att traffa nagon irl sa att saga som man lart kanna genom bloggar. Jag ar bara saaaa avundsjuk, senast vi fick ta en fika ihop var val pa Skansen 2009? Buhu, saknar dig...

Tankte dock som Annika, har ni inte massa sota sma cafeer i Frankrike? Eller jag ser framfor mig sma intima mysiga vinbarer...suck.

Kramar, fina bilder pa alla tjejer. Vad go Alva ser ut och vad duktiga dina tjejer ar med henne.

Martina sa...

Annika-
Jo visst dricker man väldigt mycket kaffe i Frankrike ocksa. Men pa ett helt annat sätt.
Här är det mest espressos som gäller, sma starka svarta kaffe som dricks ur sma koppar som ser ut att komma fran en dockservis. Eftersom de är sa sma dricks de ju upp i tva klunkar och sen är det färdigt.
Visst finns det manga ställen där det dricks kaffe; kaféer, barer, bistron... men det är ända inte riktigt samma sak som var FIKA. Fika är mer en lugnande paus när man sitter ner och tar det lugnt, dricker sakta sitt kaffe och ofta äter fikabröd till, pratar och njuter.

Kaffe i Frankrike dricks sa mycket snabbare sa att man inte riktigt hinner njuta pa samma sätt och jag gillar inte ens det där jättestarka och beska kaffet som mest lämnar en törst-känsla efterat. Och jag vet inte, men jag tycker att kaféer, barer och bistron i Frankrike saknar den där mys-känslan som manga kaféer i Sverige har och som man vill ha när man fikar. Visst kan det vara trevligt med kaféer i Frankrike men da är det nog mer för utsikten, omgivningen och att sitta och titta pa folk än det där mysiga. Tycker jag i alla fall.

Och fikabröd är inget som finns här. Oftast när man tar en kaffe far man en liten bit mörk choklad till. Och till frukost tar ju folk croissanter eller pain au chocolat (som croissant med choklad i), men det är inte heller nagot som jag är speciellt förtjust i.

Fikat i Sverige är nagot speciellt. Sa mycket mysigare!

Starbucks är ocksa en annat känsla. För mig är det mest förknippat med flygplatser och to-go-känslan än myskänslan. Och för en fransman är det inte värt speciellt mycket med stora tunna kaffe. Sist S var med pa Starbucks när vi var i Mexico sa tog han en klunk av sitt kaffe och sen hällde han ut det!

Kramar

Martina sa...

Sahra-
Det blir dyrt om du maste köpa en flygbiljett för att kunna komma inte pa Starbuck pa Arlanda och köpa din latte varje dag! Men snart kommer visst Starbucks till Centralen ocksa.
Kramar

Liz-
Nej, jag har inte sett klippet om fika. Ska kika efter det!

Ja, fika är mysigt och jag önskar ocksa att du och jag kunde fika tillsammans om dagarna. Kanske inte varje dag, men atminstone lite oftare än en gang vart 10:e ar, eller vad det nu kan bli?! Saknar dig ocksa!

Ja Alva är sa söt och gosig och tjejerna är sa duktiga och snälla med henne!

Om franska kaféer skrev jag just om i kommentaren här ovan.

Kramar

Saltistjejen sa...

Vilka härliga bilder!
Och visst är det mysigt med fika!!! Jag försöker införa det här men det är med blandad framgång hahaha!!!
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Tack!
Ja fika är mysigt! Men svart att fa samma känsla utomlands.
Kramar