fredag 14 december 2012

PARISERHJULET OCH VY ÖVER NICE


Mer fran vart julmarkandsbesök i söndags.

Nice julmarknad är ingen jättestor eller speciellt exceptionell julmarknad. Det finns en del stand som säljer allt fran smycken och dockor till sockervadd och churros. Det finns en liten skridskobana och sa finns det en del med diverse leksaker för barn; trampolin, klätterställningar, bilar, rutschkanor... Och sa finns det ett stort Pariserhjul.

Eftersom Bianca nu är för stor för leksakerna och Emma absolut ville att vi skulle göra nagonting tillsammans sa fick det bli Pariserhjulet. Jag och Bianca tycker att det är väldigt läskigt men gick med pa att aka det för Emmas skull som för övrigt inte tyckte att det var det minsta läskigt!

5 varv fick vi snurra i det höga hjulet innan vi var nera pa marken igen. Och det är verkligen ett HÖGT Pariserhjul! Läskigt. Men, man har verkligen en fantastiskt utsikt där uppifran. Om man vagar titta, vill säga.

Jag undvek att titta rakt ner men jag lyckade trots allt att ta en del utsiktsbilder över Nice. Resultatet blir en bildbomb!



Bianca kände sig inte helt okej där uppe. Däremot var det ingen fara med Emma!





Utsikt över Vieux Nice (gamla stan) och bakom Mont Boron.

Tjusiga Rue de Verdun och Hotel Méridien i bakgrunden.

Vieux Nice.



Jardin Albert 1er, la Baie des Anges och flygplatsen langt bort.

Medelhavet.




Place Masséna och Avenue Jean Médecin.




6 kommentarer:

Sahra sa...

Möjligen om jag skulle få en miljon, men annars får inget upp mig i ett pariserhjul. Jag skulle freaka ut. Jag kan inte ens åka barnpariserhjulet på Grönan utan att få panik. Så det var modigt gjort.
Kram

Annika sa...

Mmm...fin utsikt.
Men med åren har jag också blivit grymt skraj för pariserhjul.
DE är ju skitläskiga ju!!
Tycker också ni var modiga :-)
Kram!!
Utsikten är ju SÅÅÅÅÅÅ storslagen!

Martina sa...

Sahra-
Visst var jag modig! Men det var ju värt för utsikten om inte annat!
Kramar

Annika-
Ja det blir helt klart värre med aren...
Men som sagt, jag är glad att jag gjorde det ända för att kunna njuta lite av utsikten.
Kramar

Mam sa...

Vilka fantastiska bilder..... Nu förstår jag att hjulet är ännu högre än vad jag trodde när man ser ner på gatorna. Kramisar från mam

Liz sa...

Sa hogt! Jag ar ju ocksa sa fruktansvart hojdradd sa jag forstar att du och Bianca inte var helt ok. Trots allt sa fick du ju en fantastisk fotomojlighet, utsikten ar ju underbar och dina foton jattefina!

Det ar sa roligt att se sana har foton, att fa se lite mer av Nice, dina hem miljoer, det underbara medelhavet...

Hua, hoppas det inte blaste..

Stor kram!

Martina sa...

Mam-
Tack. Ja, det ÄR högt!
Kram

Liz-
Nej som tur var blaste det ingenting!
Och som sagt, det var ju värt turen inte minst för att utsiktens skull. Kul att du tycker om fotona!
Kramar