torsdag 20 december 2012

HAVET OCH MENTON


Havet, staden, solen...

Julen känns langt borta med dessa bilder och ända sa var vi endast en vecka ifran självaste julafton när jag knäppte dessa foton. Uppenbarligen sa är inte julväder alltid detsamma som snö och kyla.

För er som inte känner till Menton sa är det den sista franska staden innan den italienska gränsen. Det är en liten stad med knappt 30.000 invanare och som sägs ha ett av de mest gynsamma mikroklimaten pa Rivieran. Kanske är det därför som sa manga äldre vill bo i Menton. Jämfört med manga andra städer längs Rivieran liksom Nice, Cannes, Antibes, Monte-Carlo... sa är det en lugn och stillsam stad. Jag skulle inte kunna tänka mig att bo i Menton, men det är en väldigt charmig och pittoresk liten stad som är trevlig att besöka lite da och da.

Menton är nog mest känt för sina citroner. Varje ar i februari anordnas en Citronfestival med över 200.000 besökare varje ar. Men mer om denna festival nagon annan gang.

Nu tillbaka till var sköna dag i Menton i söndags igen.















4 kommentarer:

Annika sa...

JÄTTEFINA bilder därifrån.
Underbara.
Jag antar att julstämning blir vad man är van vid.
Annorlunda överallt.
Det låter som ett jättefint ställe.
Kram!!

Martina sa...

Annika-
TACK!
Jo visst är det sa.
Menton är en söt liten stad.
Kramar

Liz sa...

Vilka harliga bilder. Sa mysigt att strosa runt sa dar i en liten sot stad, ta en kaffe, ga och kika lite i affarer, ga pa marknader..Jag alskar sant! Hur langt ar det till Menton? Visst ar det val dar som S jobbar? Hoppas lunchen var trevlig, gick ni ut allihopa efterat for denna promenad, eller var det bara ni? Kul for tjejerna att traffa kusinerna ocksa.

Citron festival, det later kul!

Har har jag plockat och tvattat pa formiddagen men jag sag att du inte var inloggad. Jag kommer vara hemma i eftermiddag, det ar tankt att det ska bli pepparkaksbak och dekorationer av Santa's kakor. Vi far val se hur kul det kommer bli med tva sma som inte har sovit middag...:)
Kram salange!

Martina sa...

Liz-
Menton är en söt liten stad, väldigt trevlig att ga och strosa i, men som sagt, jag skulle inte vilja bo där det känns den för liten för.
Lunchen var trevlig, men sen var det bara jag och tjejerna som gick pa julmarknaderna.
Ja Citronfestivalen är jättefin faktiskt. Far nog aterkomma med inlägg om den.
Trist att vi inte hann höras, men jag är som sagt, langt ifran klar med allting och du verkade ju ha lika fullt upp du. Suck. Hoppas det gar bra med baket!
Kramar