torsdag 20 december 2012

GANGNAM STYLE


Det finns väl knappast nagon pa denna planet som kan ha missat laten "Gangnam Style" med Psy?!

Vilket fenomen! Fran ingenstans kommer helt plötsligt en 34-arig korean, vars riktiga namn är Park Jae-Sang, och gör dunderusuccés med en lat som är, lat oss säga minst sagt annorlunda. För vem hade väl kunnat ana att en kitchig nagot halvsliskig korean klädd i sin kornbla blazer och andra färgglada kläder och som dessutom dansar en slags hästdans skulle fa ett sant världsomspännande genomslag?


"Gangnam Style", som för övrigt driver med den lyxiga livsstilen associerad till omradet Gangnam-gu i Seoul, har blivit YouTubes mest sedda video genom tiderna. Psy slog till och med flickidolen Justin Biebers rekord pa 804 miljoner visningar för laten "Baby" den 24 november tidigare i ar! Han lär nu vara uppe i över 940 miljoner visningar. Helt galet!

Men trots att laten, och inte minst videon, är ganska löjlig sa maste man ända erkänna att den är väldigt rolig och medryckande. Och antagligen sa är det väl just det som gör att sa ofantligt manga människor världen över gillar laten, trots att man inte förstar ett dugg av texten eller ens kan sjunga med mer än i "oppa gangnam style"!

Men fragan är, kommer Psy kunna halla sig kvar pa toppen och göra samma fantastiska karriär som Justin Bieber, eller var det bara en engangstur?

6 kommentarer:

Sahra sa...

Hade aldrig hört låten innan jag gick på ZUMBA. Har inte riktigt förstått varför vi leker cowboys mitt i allt, men nu förstår jag lite bättre.
Engångsgrej. Absolut
Kram

Martina sa...

Sahra-
Ja, det kan ju vara svart att göra en bra uppföljare.
Kram

Annika sa...

Ja, jösses vilken låt och vilken grej det har blivit. Verkligen över hela världen!
Kram!

Martina sa...

Annika-
Helt galet, men samtidigt ganska kul, eller hur?!
Kram

Liz sa...

Jadu, kan bli svart att gora en uppfoljare, sakert en engangsgrej, men oj vilken sadan! Jag ar sa dalig pa musik och hanger inte med alls, men tur som det ar har jag ju Cassie som haller mig uppdaterad..:) Har faktiskt inte ens satt hela videon, utan bara sma klipp fran nar det visats pa tv och nyheter och det har varit snack om den och vilken succee den gjort. Visst den ar val medryckande, men inte sa mycket mer tycker jag.

Kram

Martina sa...

Liz-
Nej, det är väl kanske inte direkt sa att man tycker att laten är bra, men rolig och medryckande. Men jag tycker att det är lite kul när annorlunda och okända slar igenom. Fast som sagt, det är väl kanske mest en engangsgrej. Vi far väl se.
Kramar