tisdag 11 december 2012

JULMARKNAD I NICE


I söndags var jag och tjejerna inne i stan, först och främst för att handla kläder till Bianca men ocska för att titta lite pa den arliga julmarkanden i Nice.

Vanligtvis är ju alla affärer stängda i Frankrike pa söndagar men sa här innan jul sa är alla stora kedjor och affärer öppna nästan non-stop, eller i alla fall sju dagar i veckan. Vad vi hittade? Tyvärr, knappt ingenting. Bianca är verkligen i en mellanalder just nu, för vuxen för barnkläder och för mycket ungdom för vuxenkläder. Och där mittemellan är utbudet väldigt daligt. Jovisst, coola T-shirts och linnen finns det i massor, men ibland vill man ju ha lite annat ocksa men det känns nästan omöjligt att hitta. Jag tror att vi betade av ALLA öppna affärer och det enda vi hittade till Bianca var en tröja.

Trots att Nice är ordentligt julpyntat överallt sa är det svart att känna den där riktiga och äkta julstämningen i det vackra och soliga vädret.

Tänkte tipsa maken om den här nyöppnade butiken i fall han inte skulle veta vart han ska ga för att leta julklappar!

Självaste Minne var ute ocksa strosade i stan ocksa.

Minst lika söta som Minne var mina tjejer!





Det bjöds pa mycket gott pa julmarknaden.



Det här far mig att tänka pa tyska julmarknader.






7 kommentarer:

Annika sa...

Trevligt!!
OCH mysigt.
Det ser lite småkyligt ut nästan också!
Älskar julmarknader, men här i USA är det inte vanligt. Alls.
De borde fatta att marknader skulle folk ÄLSKA!!!
Kram!!!

Liz sa...

Kul att ni fick tid till att ga lite pa marknaden tillsammans. De stora tjocka pepparkakshjartana far mig ocksa att tanka pa Schweiz och Tyskland, trodde inte att det fanns nagon annanstans faktiskt. Ser harligt ut ocksa med isrink mitt i stan, brukar ni ga dit? Ingen som har hjalm ser jag...precis som har i USA da. Sjalv ar jag den dar jobbiga mamman som tjatar om cykelhjalm och aven nar Cassie har varit pa inline skating rink har hon haft hjalm..

Haha, tipsa du maken, nagot litet darifran kan ju aldrig bli fel! :)

Stor kram!

Martina sa...

Annika-
Jo men det är mysigt med en liten julmarknad i stan även om det inte är det störst och bästa kanske.
Nja, det kanske var kyligt för att alla gar i vinterkläder, här har ju folk vinterjackor och stövlar sa fort det blir 15 grader. Vi hade klätt pa oss massor för att jag trodde att det skulle vara kallt, men det var det verkligen inte! Vi blev alldeles svettiga.
Ja det är ju lite märkligt att det inte finns nagra julmarknader i USA. Trist.
Kramar


Liz-
Ja trots att man stressar i hjäl sig i december sa maste man ju ta sig tiden att njuta och göra lite mysiga saker med barnen ocksa. Man maste försöka fanga det lilla av julstämningen som man har trots att maken jobbar hela tiden och det är sol och palmer och ingen snö!

Det har väl hänt att barnen har akt skridskor men ingenting som vi gör ofta direkt. Nej här är det inte manga som har hjälm pa sig.

Jag kan ju drömma! Vill jag ha nagot därifran far jag nog köpa det själv för när skulle S ha tid att ta sig dit?!

Kramar

Saltistjejen sa...

Så himla mysigt!!! och fint väder har ni också även om ni liksom vi saknar den där juliga vinterstämningen som man får med snö. Men jag gissar att ni sällan får snö på vintern??
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Ja det händer, men det är som sagt väldigt sällan och det är ju inte direkt sa att det ligger kvar en massa snö pa marken. Däremot sa blir det alltid totalt kaos när det kommer nagra snöflingor.
Kramar

Sandra sa...

Så härligt med julmarknad! Och åh vad jag längtar till Nice av dina bilder! Kram

Martina sa...

Sandra-
Ja det är mysigt med julmarknad, fast det är klart det blir ju inte samma stämning som när det är snö. Fast varmare!
Kramar