torsdag 11 oktober 2012

DEN LEDIGA DAGEN


Jag hann aldrig skriva nagot om min välfyllda dag igar, men bättre sent än aldrig.

S var ledig. Eftersom det just nu är lite lagsäsong för honom sa försöker han att ta ledigt vissa onsdagar eftersom barnen da är halv/hellediga.

Igar var det alltsa en san ledig dag för honom. Eller ledig och ledig...inte om ni fragar honom i alla fall!

7.30 skjutsade han Bianca till skolan och jag akte samtidigt iväg med min bil till verkstaden för obligatorisk check-up. Lite senare mötte S upp mig där och när min bil var inlämnad akte vi vidare till ett laboratorium där jag tog mina blodprover.

Vet inte riktigt hur det funkar i andra länder, men här i Frankrike gar ju de flesta, även jag, till privatläkare. Behöver man da ta prover sa skriver läkaren ut en ordonnance (remiss?, recept?) och sa far man ga och ta proverna pa ett laboratorium.




När proverna var tagna, at jag frukost i bilen (eftersom jag inte fick äta nagot innan provtagningen) medan vi for vidare för att handla bläck till skrivaren och annat roligt som jag behöver till jobbet. Sen vidare till ännu en affär och sa förbi affären där vi hade köpt tvättmaskinen som det är nagot fel pa. Det tog dock bara nagra sekunder för svaret blev; "ring numret som star pa fakturan".

Sen akte vi hem; S jobbade lite, jag hjälpte Emma med läxorna och sen var det dags för S att aka och hämta Bianca i skolan.

Lunch, skjutsa Emma till träningen, hjälpa Bianca med läxorna, S jobbade lite till.




Emma och hennes kompis Julie pa väg till träningen.
Senare pa eftermiddagen akte vi och hämtade upp mina provsvar pa vägen till verkstaden för att även hämta upp min bil igen.

Jag fortsatte till läkaren för att diskutera mina provsvar. Domen löd: inget allvarligt. Bra blod, bra lever, inga problem med sköldkörteln, bra värden i stort förutom att jag ligger pa gränsen vad gäller kolesterolet. Lösningen pa det är: inget rött kött och dra ner ordentligt pa sockret. Och mer motion. Det första blir inte sa svart, rött kött är inget som jag maste äta. Däremot kommer det bli mycket svarare med sockret...

Vad gäller mina symptom sa handlar det nog mest om stress och lindrigare hormonförändringar pa grund av stress. Skönt att veta att det inte var nagot mer allvarligt i alla fall.

Strax efter det att jag var hemma igen kom även Bianca, som varit pa sin träning, hem.

Sen var det middag och läggdags för barnen och efter det lite mer jobb för mig och S innan det var dags att säga godnatt.

S tyckte att han blev lite blast pa sin "lediga" dag och jag är inte helt säker att han snart kommer att ta en ledig dag igen!

2 kommentarer:

Liz sa...

Harliga foton! Ar alltid roligt att se omgivningarna!! Som sagt, mycket ledigt kanske det inte blev, men mycket gjort fick ni ju! Skont att hora att proverna kom tillbaka med bra resultat och att det inte var nagot varre. Dra ner pa sockret..hua det skulle vara svart for mig. Rott kott ater jag aldrig iallafall.

Men skont, har tankt pa dig sa sedan vi pratades vid och blir sa glad att hora att det inte var nagot allvarligt!

Stor kram!!

Martina sa...

Liz-
Nej, S sa vid ett tillfälle, lite uppgivet "det här skulle ju vara min lediga dag..."! Sorry älskling, sa är det att "bara" vara hemma!
Fast visst känns det väldigt skönt att fa sa mycket gjort! Riktigt skönt!

Ja, visst är det väldigt skönt att veta att det inte är nagot allvarligare! Absolut. Nej, jag har väldigt svart att dra ner pa sockret. Sa trakigt liksom. Rött kött gör mig ingenting.
Tack för att du tänker pa mig. Hoppas vi kan höras snart igen!
Stora kramar