måndag 1 oktober 2012

OKTOBER


Oktober är här. Äntligen? Nej, snarare redan.

När oktober är här da är hösten här. Pa Rivieran är det dock inte ovanligt att fortfarande ha manga soliga och varma dagar även i oktober manad. Men ända, oktober är en höstmanad.

Lite sorgligt, lite trist.

När oktober är här da är sommaren definitivt över och samtidigt känns nästa höjdpunkt pa aret, julen, sa langt, väldigt langt borta än. Vissa blir ju lite glada över Halloween, men det är inte min tekopp sa jag far vänta ända tills december da den mysiga jultiden är här.

Och för de stackars skolbarnen börjar det bli lite jobbigt när oktober är här. Allt det roliga med skolstarten är för länge sen över, nu börjar det bli mörkare pa morgonen och därmed jobbigare att stiga upp, mer läxor och prov och det är nästan en hel manad kvar tills nästa lov.

Men, den nya sosseregeringen har vunnit manga pluspoäng hos skolbarnen genom att förlänga höstlovet fran att tidigare vara 10 dagar langt till nu 15 dagar langt istället. Synd bara för sossarna att de flesta skolbarnen ännu inte har rösträtt!

Men även om jag gillar sommaren bra mycket bättre än hösten och vintern, sa visst maste jag erkänna att det är lite mysigt ocksa att fa ta fram höstigare kläder, tända ljus, börja dricka te igen...


Bada bilderna är tagna i Sverige i oktober 2011.

Sa visst finns det en hel del positivt att se fram emot under oktober manad! 

4 kommentarer:

Annika sa...

Halloween ska nog endast firas i USA.
Tror vi är de enda som riktigt greppar den på det sättet den ska greppas. Som den roliga helg det är.
Mer om det sen på min blogg.

Hösten tycker jag om, men precis som hos dig är oktober här även en ganska varm månad öven om den nog är mer höstig än hos dig.

Julen är BÄST!! Ska du åka hem?
Jag sitter i valet och kvalet...

Kram!!

Sahra sa...

Halloween har inte fastnat hos mig heller. Vi gör visserligen pumpa som vi ställer ut med ljus i, men det är också allt.
Höstkläder tycker jag sådär om. Men jag håller med om att mörkret och den klara luften och alla tända ljus och myspyset är ganska trevligt. Kram

Martina sa...

Annika-
Ja, jag tror ocksa att Halloween ska firas i Usa för att man riktigt ska fatta och uppskatta det!
Ja, jag kommer aka till Sverige över julen, men det blir bara en snabbis.
Kramar

Martina sa...

Sahra-
Duktigt att göra en egen pumpa! Jag har aldrig vagat/orka mig pa det, men jag kan tänka mig att det blir riktigt fint med ljus i!
Kram