söndag 21 oktober 2012

FRANSK SPECIALITET


Baguette, basker, sniglar, Airbus, Chanel, strejker, Eiffeltornet...ja manga är de franska specialiteterna.

Pa gott och ont.

Vissa saker är ju definitivt mer positiva än andra...

Och vissa är lite, hm... tvetydiga.

Som den franska parkeringen. Som definitvit är en av de stora franska specialiteterna.

För i vilka länder finns det nagot som "trippelparkering" (alltsa tre bilar parkerade pa bredden), eller parkering med ett däck pa gatan och ett däck pa trottoaren, och fickparkering i Frankrike betyder att man har endast nagra centimeters marginal till nästa bil (högst) och gärna i motsatt riktning, handikappsplatser är inget hinder snarare VIP-platser, ja listan pa uppfinnighetsrikheten när det gäller parkering i Frankrike är oändlig.

Häromdagen när jag och Bianca stannade till utanför ett bageri för att köpa en baguette sag det ut sa här:

Ett däck pa gatan och ett pa vägen, pa gula markeringar precis framför en busshallplats.
Ser inte sa farligt ut va'?! Bara lite utanför de vita strecken men det behöver vi inte vara sa kinkiga om. Men titta igen. Titt noga vid det högra bakdäcket. Eh oui, här har man helt sonika kört över en vit plast stolpe (se bilden nedanför) för fa plats att parkera!

Ja som sagt, det finns manga sätt att parkera pa!

Och här kommer ett alldeles lagligt, men lite märkligt, sätt att parkera pa. A la française. Jag skrev om den här bilden i ett inlägg för länge sen som ni kan läsa här. Och orkar ni inte klicka pa inlägget sa skrev jag sa här om nedanstaende bild:

"Maste bara visa er den här bilden först! Den tror jag aldrig att ni far se i Sverige nagonstans, ha, ha! Vad är det för nagot undrar ni kanske?


Jo, utanför biblioteket hade de idag malat nya parkeringsrutor, halva platsen pa gatan och halva platsen pa trottoaren!! Det är bara i Frankrike man far se nagot liknande!"

10 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Otroligt! Här i Spanien ser man en massa innovativa sätt att parkera också. En favorit är parkering, ibland dubbelparkering, i rondeller...
Kram

Sahra sa...

Hahaha. Det är ju underbart. Iallafall på lite avstånd. Typ 200 mil eller vad det nu kan vara

Martina sa...

Eastcoastmom-
Ja man blir ju lite hemmablind efter ett tag sa vissa grejer tycker är acceptabelt och kan själv göra men vissa saker är lite väl... En gang var det ett äldre par som stannade vid rött, helt normalt. Men tanten sprang in i affären bredvid sa när det blev grönt stod de "parkerade" där mitt framför rödljuset. DET var lite väl!
Kram

Sahra-
Man far passa sig när man kommer tillbaka till Sverige där man inte har lika fria händer vad gäller parkering!
Kramar

Lotta sa...

Håller med Sahra ;)

I WIen parkeras det också lite huller om buller. Här är allt noga reglerat ; )

KRam!

Liz sa...

Haha, sa roligt att se! Sjalv tycker jag att parkeringsplatserna i Sverige ar sa otroligt tranga och sma, ar sa van vid de stora har i USA. Men det ar klart, det finns ju inte sa manga stora trucks i Sverige som har, det behovs ju lite mer plats da..Fickparkerar gor jag nastan aldrig, och skulle bli galen om man blev inparkerad med en eller tva!! bilar pa sidan. Vad gor man da?? Ringer polisen? Finns det lapplisor i Frankrike eller ar dom inte lika synliga som i Sverige?

Kul inlagg!
Kram

Sis sa...

Jag kommer ihåg när du skulle hem till oss när vi bodde i Edsberg. Då parkerade du i motsatt riktning på en avlastningsplats där det är förbjudet att parkera och tyckte att det var dåligt att man inte fick stå där... den platsen var ju alldeles tom??? Haha det är de situationerna som det märks extra tydligt hur länge du bott i Nice :)
Men sen har du ocskå blivit en fena på fickparkera, något som fortfarande trots år av körkort ger min svettningar.
Kram C

Martina sa...

Lotta-
Ja, jag kan tänka mig att det är lite mer ordning hos er!
Kram

Liz-
OMG du tycker att parkeringsplatserna i Sverige är sma?!!! Haha, da ska du definitivt inte köra bil i Frankrike! Jag som tycker att p-platserna och filerna i Sverige är jätterymliga!

Här är det omöjligt att aldrig fickparkera, det finns ju inte tillräckligt med "riktiga" platser. Ja ibland när man är inklämt far man ju manövrera som tusan och "tränga" sig ut, inte helt ovanligt att man stöter emot bilen framför och/eller bakom en...! Och skulle man vara totalt blockerad da far man ju ringa polisen eller de som kommer och tar bort bilar. Ja, här är det polisen som agerar lapplisor men det finns ju inte tillräckligt manga överallt och sa fort de inte syns till ja da dansar rattorna pa bordet!

Kul att du gillade inlägget!
Stora kramar

Martina sa...

Sis-
Vavava?! Jag?!
Ja, men vada om man inte hindrar eller blockerar nagon sa kan det väl inte göra sa mycket?!
Ja fickparkering är som sagt ett maste här, annars kan du knappt aldrig parkera!
Kramar

Annika sa...

KUL!!
OCH så annnorlunda allt tillrättalagda jag har i Washington.
HAHA.
Kan dock tänka mig att det är en anings irriterande ibland.
Kram!

Martina sa...

Annika-
Kan tänka mig att trafiken skiljer sig MYCKET fran Washington!
Kram