måndag 15 oktober 2012

KVÄLL I VECKAN


Mandag igen.

Bade veckorna och helgerna gar ju sa ruskigt fort. Man hinner liksom aldrig med. Inte med allt man ska och borde i veckan och inte heller alltid med att vila och ta det lugnt pa helgen.

Men, idag är det ny vecka och nya tag.

Efter att ha lämnat barnen i skolan blev det som ofta träning för mig. Dock lite kortare pass än vad jag brukar pa mandagar för idag var jag tvungen att hämta upp Bianca i skolan redan klockan 11 da hennes lektioner pa eftermiddagen var inställda.

När vi kom hem städade och jobbade jag en del medan Bianca satt och höll pa med sina läxor i 4 timmar!

16.30 hämtade jag som vanligt upp Emma och sen var det hennes tur att göra läxor.

Kvällarna gar galet fort här hemma hos oss. Vanligtvis är barnen inte hemma förrens strax innan 17 (atminstone Emma, Bianca är ibland hemma tidigare och ibland senare) och da äter de lite mellanmal innan det är dags att ta itu med läxorna, duscha, förbereda sakerna inför nästa dag och ibland hinna med att leka/se pa tv/ta det lugnt... samtidigt som jag hjälper till med läxor och fixar middag pa samma gang.

Runt 20-tiden äter vi middag och sen försöker jag att fa dem i säng senast en timme senare, det beror lite pa hur mycket läxor de har att göra.

När barnen sen väl är i säng sa har jag lite tid för att jobb eller fixa med annat som jag inte hunnit under dagen, ibland sitter jag bara framför datorn eller när jag är riktigt slut sa kanske det bara blir tv:n.

Ja ungefär sa ser vara kvällar ut i veckorna.

7 kommentarer:

Lotta sa...

Ja, tiden rusar! Vart tar dagarna vägen undrar jag. Och ni har verkligen fullt upp. För att orka är det viktigt att komma i säng i tid. Läxorna tar upp mycket av dagen...vad duktiga de är!

Sen middag här idag...klockan är strax efter 21. Snart blir det lite soffan och så sängen ;)

Kram!

Martina sa...

Lotta-
Ja man skulle behöva fler timmar pa dygnet!
Barnen far jag oftast i säng i bra tid, men själv är det lite svarare...

Ni har ju nästan spansk middagstid!!
Kramar

Sahra sa...

Här blir kvällarna mycket senare. Men å andra sidan är mina stora äldre. Idag är det aktiviteter 19-20.30 till exempel. Igår tränade äldsta med pappan på Sats och de var hemma till nio. Läxor gör de på helgen. De får inte så mycket under veckan som måste vara klart med kort framförhållning och det är ju skönt. Kram

Liz sa...

Dina eftermiddagar ar ju ganska lika mina med laxor och mat.. Ni ater ju en ganska sen middag, men tjejerna ater forhoppningsvis bra med mat till lunch. Cassie ar alltid vralhungrig pa eftermiddagarna sa hon far ju en macka och frukt nar hon kommer hem och sen ater vi ju middag runt 6-7 tiden.

Aven om man har fatt barnen i sang sa ar man ju sjalv lite dalig pa att komma isang. Duktiga tjejerna ar som orkar dessa langa dagar!
Kramar!!

Martina sa...

Sahra-
Men gud sa skönt att bara behöva göra läxor pa helgen...sa har vi det inte. Redan fran 3 ar sa kan barnen fa läxor och fran 7 ar da är det garanterat läxor varje dag i veckan, över helger och även över lov och man maste verkligen sitta med det varje dag.
Kul att äldsta kan träna med pappa pa Sats! Vad tränar han da?
Kramar

Liz-
Här är ju mattiderna lite förskjutna speciellt om man jämför med Sverige. Barnen äter ju lunch vid 12-13 och mellanmal när de kommer hem vilket inte blir förrens vid 17. Och sen är det ju som sagt tid för läxor oftast ända tills middagen och S är ju inte hemma förrens vid 20-20.30 sa därför äter vi inte tidigare. Men för att vara här är det en ganska normal middagstid, en del äter ännu senare.

Kramar

Sandra sa...

Hittade just hit, vilken härlig blogg! Tack!

Martina sa...

Sandra-
Kul att du hittade hit och att du gillar min blogg!
Du är varmt välkommen tillbaka!
Kramar