torsdag 4 oktober 2012

KANELBULLENS DAG


Idag är det Kanelbullens Dag! Helt galet galet egentligen att kanelbullen har en egen dag. Det maste ju ända bevisa pa nagot inte alls vetenskapligt sätt att kanelbullen är väldigt viktig i Sverige. 

Tänk om Frankrike skulle ha baguettens dag liksom?! Fast vem vet, det kanske finns?! Det finns ju fler och fler sadana här knasiga dagar nu för tiden.

I vilket fall som helst sa är jag väldigt avis pa alla svenskar som med gott samvete kan sätta i sig en god kanelbulle idag! Kanelbullar finns inte att köpa i Frankrike (möjligtvis i nagon specialaffär?), tyvärr. Visst baka själv kan man ju absolut göra, men det är ju inte bara att svänga ihop pa en halvtimme och det är ett lite väl stort projekt att sätta igang mitt i vardagsstressen bara för att man rakar vara sugen pa en liten bulle.

Och jag antar att det är just det faktum att man inte bara kan ga till första bästa affären och köpa sig en kanelbulle som gör att man tycker att det är extra gott och längtar extra mycket efter att fa äta en!

Sa är det ju med mycket typiskt svenskt som man inte kan fa tag pa utomlands; lakrids, smagodis, mazariner, skagenröra, chokladbiskvier, bostongurka, svensk varmkorv och framför allt korvbröden... jag har MANGA svenska cravings som jag suktar efter! Och när jag väl är i Sverige sa frossar jag i allt oatkommligt som jag inte kan fa tag i här i Frankrike och fyller resväskorna bade pa längden och bredden för att fa med sa mycket som möjligt av det goda när jag aker hem igen.


En av de godaste kanelbullarna och helt klart största som jag nagonsin har ätit at vi i somras pa Café Saturnus i Stockholm.

8 kommentarer:

Mam sa...

Dom var gigantiska och goa och jag var med. Puss från Mam

Liz sa...

Wow, vilka bullar! Har i USA kan man ju ibland fa tag pa enorma kanelbullar, men da ar det ju kladdig glasyr pa och inte strosocker pa. Just fikandet i sig ar ju sa mycket godare och mycket mysigare framforallt an har...

Later som ni hade en trevlig fikastund med Karin ocksa ovan! :)

Stora kramar!!

Martina sa...

Mam-
Det var en mysig dag!
Kramar

Martina sa...

Liz-
Ja här finns inte "fika" alls pa samma sätt som i Sverige.
Ja, det var en mysig dag vi hade tillsammans, fika pa Saturnus och sen en massa shopping!
Kramar

Annika sa...

Sant, sant...
Åt en bulle igår hos min kompis Lotta. GÖTT!!
Skagenröra gör jag själv numera. SÅ GOTT!!!
Annars bor ju du i matlandet nummer 1.
OMG vilken mat ni har, och vilka råvaror och vilken matkultur.
Kram!

Martina sa...

Annika-
Gott med bullar!
Visst kan man göra skagenröra själv det har jag ocksa gjort nagra ganger och det blir ju jättegott, men da maste det ju vara lite mer planerat.
Ja, maten i Frankrike är ju inte sa tokig, men det är ju just det där att man vill ha det man inte kan fa!!
Kramar

Sahra sa...

Favoritfiket. Saturnus bullar har jag mumsat på sedan starten. Vi bakar inte bullar så ofta. Ett sådant stort projekt liksom bara för att man får lite bullsug. Nej. Bättre att åka och handla på fiket. Kram

Martina sa...

Sahra-
Ja det är ett mysigt fik. Kankse ska testa att även äta maten där?!
Kramar