fredag 26 oktober 2012

FLASHBACK FRIDAY - HALLOWEEN I THAILAND 2007


Det är ju Halloween-tider och man ser, hör och läser om Halloween nästan överallt just nu. Själv är jag inte direkt nagot Halloween-fan, langt därifran. Jag tycker att själva temat är ganska fult, jag gillar inte att klä ut mig och jag har aldrig haft nagra traditioner med att fira Halloween sa man kan lätt säga att det inte är min grej.

Kanske beror det till stor del pa att jag har vuxit upp i Sverige där Halloween aldrig var nagon stor sak när jag var barn och i Frankrike är det väl lite som i Sverige, att det aldrig varit en förankrad tradition trots att det har börjat komma mer och mer under de senaste aren? Men man saknar liksom den riktiga känslan för det.

Jag tror verkligen att man maste ha varit uppvuxen med Halloween eller atminstone bo i USA för att verkligen uppskatta och verkligen första denna högtid.

Bade i Sverige och i Frankrike känns det lite mer som att det, som sa manga andra "högtider" (Alla Hjärtans Dag, Mors Dag, Fars Dag...), har blivit en stor grej pa grund av att alla affärer blaser upp det och gör det till en stor och viktig dag/period. För kommersen. Inte för att det egentligen är en riktig tradition.

Men visst, barnen tycker ju att det är roligt att klä ut sig och pyssla och det som jag tycker är allra bäst med Halloween är alla vackra pumpor! Det gillar jag verkligen!

I oktober/november 2007 semestrade vi i Thailand när det var Halloween. Mellan vackra stränder, elefant-ridning, thaimat och Buddah-tempel kändes Halloween väldigt langt borta. Och hade inte hotellets miniklubb anordnat Halloween-aktiviteter för barnen sa hade vi nog inte ägnat en enda tanke at varken spöken, pumpor, döskallar eller andra läskigheter.

Barnen fick bland annat baka Halloween-kakor som var sa söta och gulliga att till och med jag tyckte att det var lite mysigt med Halloween!







4 kommentarer:

Annika sa...

Ja, du har ju blivit tvångsmatad med Halloween hela veckan på min blogg nu, så du vet ju ;-)
HAHA.
nej, men den måste nog upplevas här. Det funkar ju inte att bara börja ta traditioner heller från andra länder, speciellt om de börjar firas fel.
Sånt är trist...
Nej, jag kan inte tänka mig att Halloween är stort i Thailand heller, men kul att de fixade med lite spökkakor och annat. Trevligt!
Ha en fin helg!
Kram!

Martina sa...

Annika-
Ja, tvangsmatad is it! Och snart vet jag ALLT om Halloween!
Nej, i Thailand firas nog Halloween ännu mindre än i Europa. Men visst var spökkakorna söta!
Kramar

Lotta sa...

Jag känner mig också skyldig med en overload av Halloween ;)

Däremot håller jag helt med dig - visst är det där en väg för RL :-)

Det tar lite drygt en timma in. Jag lyssnar på musik och kopplar av. Älskar att komma rakt in tlll Grand Central

Ha en härlig helg!

KRAM!

Martina sa...

Lotta-
Vilken lyx att ha sa nära NY! Ha en jättehärlig helg!
Kramar