onsdag 24 oktober 2012

INSTAGRAM ELLER BLOGG


Kommunikation online.

Idag finns det en mängd olika alternativ och möjligheter för att kommunicera med nära och kära, gamla och nya vänner, vardagskontakter och kontakter langt borta.

Det finns väl knappast nagon som aldrig använder mail, Skype, Facebook, bloggar, Twitter, Instagram eller nagon av alla olika möjligheter som finns idag?!


Väldigt uppenbart är det ju att jag själv använder bloggar (min egna och andras), men jag använder även mail, Facebook, Skype och Instagram.


Vad gäller Instagram har jag inget eget konto da jag varken har en iphone eller en ipodtouch, men jag brukar kika in pa mina barns konton för att "följa" vissa personer. Instagram är ingenting som jag lägger ner mycket tid pa, men jag tycker att det är ett snabbt och roligt sätt att fa se glimtar av andra och även ett sett att fa se vackra bilder.


Manga människor, kanske de flesta, använder sig av flera olika kommunikationsmedel online idag, vilket ju som med allting annat, har bade för-och nackdelar. Men det är en helt annan diskussion som jag inte tänker ga in pa här och nu.

Alla dessa olika kommunikationsmedel har ju olika syften och mal sa jag förstar att det finns de som använder flera eller kanske alla olika forum pa samma gang. MEN jag tycker att man kanske ska använda de olika forumen pa olika sätt. En privat kommunikation behöver inte läggas ut för "alla" den passar bäst i privata mail, längre inlägg och diskussioner passar bäst pa en blogg, bilder som inte behöver speciellt mycket text passar bra pa Instagram och sa vidare.


Vissa personer tar en bild och lägger ut den ÖVERALLT. En och samma bild, oftast med väldigt lite eller ingen text alls pa Instagram, Twitter, blogg, Facebook...

Visst det finns inga exakta regler och det gör ju ingenting, det blir bara väldigt trakigt, tycker jag. Och dessutom tycker jag att man missar lite poängen med att olika forum kan/bör användas olika. Speciellt trakigt tycker jag att det är när nagon som har Instagram och en blogg mest bara slänger in Instagrambilder istället för att skriva riktiga inlägg eller atminstone lägga upp nagra andra bilder än de som man lägger upp pa Instagram.

Sa, välj vart du visar dina bilder! Instagram eller bloggen. Inte bade och. Inte alltid i varje fall. Vad tycker du?


7 kommentarer:

Liz sa...

Haller med dig fullstandigt! Sjalv varken laser/kollar jag andras instagram eller har eget, men tycker att det finns olika utrymmen for bilderna.

Forresten horde jag pa nyheterna har igar att man ska vara medveten om att alla bilder som man lagger in pa instagram ar fullt lovliga sa att saga. I det finstilta (som 9/10 INTE laser) ska det tydligen sta..Sa man kanske ska vara lite forsiktig med vilka foton man visar om man haller pa sakerheten da ens foton kan dyka upp i reklam eller var som helst..
Som sagt, nagot som jag horde, jag har ju inget eget konto sa jag har inte sjalv last det finstilta..
Stora kramar!

Martina sa...

Liz-
Nej, det är nog tyvärr sa med manga av alla dess forum att man dels inte riktigt vet de exakta reglerna som gäller (hur manga läser verkligen allt det finstilta?!) och dels att man inte riktigt tänker pa att det man skriver och de bilder man lägger upp kanske aldrig gar att ta bort helt och hallet och att andra kan använda bilderna pa olovliga sätt.

Som vuxen gör man säkert missar och sma övertramp ibland, men ännu värre är det ju med alla barn/ungdomar som inte allt tänker pa vad de lägger ut pa nätet. I värsta fall kan det ju till och med bli farligt.

Kramar

Annika sa...

OCH det tycker jag MED!!
Vissa bloggare kör ut sina Instagram bilder på både FB och sin blogg.
Nej, vad det är tråkigt.
Grejjen med Insta är ju att bilderna har sämre kvalitet där. Antar att de är anpassade för en liten skärm.
Så jag säger, håll Insta HELT för sig.
Håll inte på att blanda och ge. DET är vad jag tycker.
Älskar Insta för vad det är. Det är en rolig grej, men inget jag på ngt sätt är beroende av.
Sedan tycker jag det är jobbigt med bildbomber på Insta, när en person slänger in tio bilder på raken, eller mer...
Spara sånt för bloggen. Bomba inte Insta.
There is a time and a place.
Tycker, som sagt, om Insta, men håller de bilderna helt för sig.
Klokt och bra inlägg som jag HELT skriver under på!!
Kram!!

Martina sa...

Annika-
Precis, Instagram är vad det är. En kul grej där man snabbt slänger upp nagra bilder fran ett ögonblick i stunden. Inga superfoton, knappt ingen text och inga bildbomber.
En blogg är en blogg. Slänger man bara upp alla bilder fran Insta da kanske man inte borde "blogga"?
Kramar

Miss Marie sa...

Håller med! De bilder jag tar på Instagram lägger jag sällan upp på bloggen, var sak har sin plats, helt klart!

Sahra sa...

Har inte instagram och kommer inte skaffa. Är inte intresserad av någons heller. Jag lägger sällan upp bilder, för det blir på något sett mer privat än när jag bara blajjar om mig själv. Jag skaffade fb för ett år sedan och där är jag inte särskilt aktiv. Nej, bloggen räcker för mig. Jag skulle inte ha tid med något annat heller
Kram

Martina sa...

Sahra-
Fb kanske är användbarare/mer intressant när man har manga av sina vänner och familj langt borta?! Tycker det är kul/bra, men inget jag lägger jättemycket tid pa.
Insta är kul för att det är sa snabbt och enkelt och inget som tar mycket tid heller.
Kram