tisdag 23 oktober 2012

SKADEGLÄDJE


Till alla som kanske retar er pa att jag ofta skriver om hur varmt och skönt vi fortfarande har här i södra Frankrike sa kan jag ju trösta er med lite skadeglädje.

För den som har varmt och skönt (och fuktigt) väder har ju ocksa ofta myggor. Och det är ju lite mindre trevligt.

Trots att vi är i slutet av oktober sa har vi alltsa fortfarande myggor tack vare, eller kanske snarare pa grund av, det ovanligt milda vädret.

Och här nere har vi inte bara vanliga myggor, utan även sedan nagra ar tillbaka, moustiques tigres, tigermyggor, som är mindre än vanliga myggor och helt ljudlösa men som tyvärr sprider allvarliga sjukdomar som chikungunyafeber och denguefeber.

Bild fran http://www.leparisien.fr/laparisienne/sante/alerte-au-moustique-tigre-20-04-2012-1964000.php

Sa nu kan alla ni som har det kallt och regnigt vara glada och glädja er at att ni atminstone inte har nagra myggor att fightas med!

4 kommentarer:

Miss Marie sa...

Myggor är inte roligt! Tror jag föredrar lite kallare då... ;)

Martina sa...

Miss Marie-
Jag haller med om att myggor inte är kul, men jag föredrar ända varmt väder.
Kram

Annika sa...

Precis, de där myggorna har vi också.
Tigermyggorna.
OCH de sprider verkligen skit. Mest hör man om West Nile Virus här, och det slår till hårt.
Visst, det är inte fördelar enbart med att bo i ett lite varmare klimat.
Idag ska vi visst få 27 grader. DET är otroligt. OCH jag kan inte påstå att jag tycker det är jättekul.
Kram!

Martina sa...

Annika-
Vet inte riktigt om West Nile är som dengue eller chikungunya eller nagot helt annat? Lite obhagligt när man tänker pa det.
Vi hade ocksa jättevarmt idag! Galet.
Kramar