fredag 6 september 2013

FORT KNOX


Idag var det jag som stod för hämtningen av barn. Emma, Bianca och tre kompisar.

Eftersom Emma och hennes två kompisar slutade 14.30, det vill säga en halvtimme innan det att Bianca och hennes kompis slutar, så fick dom gå antingen till biblioteket eller till läxläsningssalen under denna halvtimme. Det finns ju måtta på skytteltrafiken.

När jag sen precis kommit fram till skolan och sitter i bilen och väntar på att barnen ska komma ut så ringer Emma och säger att jag måste komma upp till skolan och skriva på papper för att de ska få släppas ut från skolan.

För och främst måste jag ringa på vid grinden för att överhuvudtaget bli insläppt på skolområdet. Sen måste jag passera ännu en grind och förklara mitt ärende för vakten.

Väl inne i biblioteket förklarar tanten att barnen skrivit in sig för en timme och inte kan släppas ut tidigare. Jag kan dock skriva under ett ansvarsbefriande papper och på så sätt få ut Emma tidigare. Men jag kan inte skriva under dessa dokument för de andra barnen som därför är tvungna att sitta kvar tiden ut.

Samtidigt tar jag upp min telefon för att ringa Bianca och hennes kompis som vid det här laget hade slutat och antagligen stog utanför skolan och väntade på oss. Men det tyckte inte bibliotekstanten om då det är emot reglerna att använda sig av mobiltelefon i skolan så jag fick springa ut på skolgården.

"La Vie Scolaire", som är ungefär som elevernas skolsekretariat, fick jag förklara och försökte förstå hur jag skulle gå tillväga för att kunna få med mig alla barnen hem. De bad mig komma tillbaka dit med barnen, när de väl blev utsläppta från biblioteket, för att kontrollera barnens "Carnet de Correspondance" (korrespondenshäften vilket är en jätteviktig bok där all korrespondens, scheman, alla tillåtelser så som utgångstillåtelse från skolan finns underskrivna och stämplade).


I boken finns diverse information, plats för meddelanden, regler, tillåtelser och inte minst flera sidor av diverse kuponger som ska användas (fyllas i, signeras, stäplas...) vid frånvaro, förseningar, frånvaro från skolmatsalen...

För att få sitta kvar i skolan en halvtimme efter det att de egentligen har slutat så måste det också tydligen skrivas in i  "Carnet de Correspondance" och skrivas under och stämplas!

Till slut, efter en sista kontroll av barn och tillåtelser vi grinden så släpptes vi ut och jag kunde äntligen få med mig barnen hem. Puh!

MEN, även om fransk administration är känd för att vara krånglig, så tycker jag att det är väldigt bra att man är noga med att inte släppa in vem som helst på skolan, att kolla upp identiteter och att man även har koll på att barnen inte går ut när dom inte ska. Självklart förstår jag att det inte finns något 100 procentigt skydd för att det inte en dag kommer in någon galning på skolan eller att ett barn som vill skolka lyckas ta sig ut på ett eller annat sätt. Men det känns ändå väldigt tryggt att veta att skolan har koll på eleverna och att det inte bara är helt enkelt för vem som helst att klampa in på skolområdet.

8 kommentarer:

Channal sa...

Oj!! Detta låter som ett fängelse i mina öron! Här är skolan öppen för alla föräldrar om de vill komma på besök. Självklart är närvaro o frånvaro viktig!

Skönt att ni kom ut tillslut!

KRAM Anna

eastcoastmom sa...

Tycker också det är bra att skolan har koll. Men det där med biblioteket verkar fånigt...

Sahra sa...

Låter liiite överdrivet, men det är väl samtidigt en trygghet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag gillar öppenhet, frihet och eget ansvar
Kram

Martina sa...

Channal-
Haha, jag nästan som ett fängelse! Men vi kom ut till slut!
Kramar

Eastcoastmom-
Ja det är skönt att veta att man inte kan ga in och ut som man vill! Bibliotekstanten hade nog haft en väldigt dalig dag, eller ett daligt liv..!
Kramar

Sahra-
Jo visst är det ideala frihet och eget ansvar egentligen. Men tyvärr sa finns det ju alltför manga galningar och konstiga människor i världen för att det ska funka sa i praktiken. Sa jag tycker att det är skönt att skolan är instängd och att man har koll pa vem som gar in och ut. Bibliotekstanten var nog som sagt bara en riktig surtant.
Kramar

Sis sa...

Haha men herre gud, visst är det bra med koll var eleverna är men det där låt ju absurt! Bara kunna skriva in sig på bibblan en timme och sen inte bli utsläppt, haha galet! Tur ni kom ut tillslut! Kram

Martina sa...

Sis-
Jag tror att tanten i bibblan hade haft en riktig skitdag, eller var en surtant!
Men annars sa känns det tryggt att de har koll pa vem som tar sig in pa skolan och att de har lite koll även pa barnen.
Kramar

Liz sa...

Jadu, jag kan ju nastan onska att det vore san sakerhet har. Tyvarr ar det ju inte lika "bra" sakerhet pa manga skolor i USA. Ar detta nagot som ar "vanlig" skolsakerhet overallt, eller just lite speciellt for er skola?

Lite extremt att man inte fick ga tidigare fran bibblan for att man har signat in sig, speciellt om du var dar och hamtade upp dom..det tyckte jag var lite knappt, men som sagt hon kanske hade en extrem dag ocksa..

Har ska vi ha sakerhetsmote pa Cassie's skola inom kort, ser fram emot det! Har ni en SRO (School Resource Officer) pa skolorna i Frankrike? Cassie har nu en sadan pa skolan och hon verkar jattebra.

Stor kram!!

Martina sa...

Liz-
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är pa andra skolor. Men jag tror nog att det är hög säkerhet pa de flesta skolorna i Frankrike. Det finns ju i alla fall inga skolor som är helt öppna sa som de flesta skolorna i Sverige är.

Nej, det finns nog inte nagon speciell funktion för säkerhet pa skolan utan det är nog skolans ledning som har ansvaret för det.
Stora kramar