måndag 16 september 2013

VERY BAD TRIP


Den lilla rackaren till geting som stack mig häromdagen gav mig en riktigt bad trip. Till en början gjorde det riktigt ont och blev svullet. Det var väl ganska normalt.

Men istället för att sen bli bättre så fortsatte eländet. Det var fortfarande svullet och gjorde ont. Jag var tvungen att ta en hästdos av doliprane (alvedon) för att kunna duscha. Och till det bultande och svullna lades nu även ett fruktansvärt kliande till. Det är nästan det allra värsta nu.

Och så har allting dessutom spridit sig (nej, jag trodde inte heller att getingstick var en sjukdom som kunde sprida sig!) uppåt i armen så nu har jag det ända upp till armhålan.

Vad är oddsen för det liksom?

Men å andra sidan så lyckades jag ju med att få körtelfeber vid 40 medan dom flesta får det i tidiga tonåren. Och normalt sett så får man det bara en enda gång i livet då man sedan blir immun mot det. Men min läkare sa att mina blodprover visade på att jag hade fått det två gånger!

Jag är som en osannolikhetsmagnet helt enkelt.

Bild lanad fran google.

Men nu ska skiten bekämpas. Jag har fått en hel arsenal med antibiotika, krämer, allergitabletter och annat för att försöka bli av med denna lilla reaktion.

Just nu vet jag inte om det är på grund av min medicincocktail eller på grund att jag har sovit så dåligt den sista tiden som jag är sååå trött, huvudet bara snurrar och jag har svårt att tänka klart?!

8 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Nej, så illa det gick med den getingen! Jag förstår att det gör ont -- tur att det finns rejäla piller för sånt här! Hoppas verkligen det blir bättre snart. Tänker på dig.


Jag vill också berätta hur härlig du är! Tack för dina ord som värmer mig från topp till tå. Du tankar på min energi, massor! Såklart vi ska sitta vid samma bord en dag <3

KRAM

ExPIAtriate sa...

Hoppas det blir battre snart! Later verkligen som maximal otur!! Sakerligen ar det en kombination av dalig somn och alla mediciner som gor dig trott, hoppad du kan vila ut ordentligt!
Roligt med Emma som vill prata lite svenska! Joli har valdigt begransad svenska, trots att vi pratar svenska hemma och bade jag och maken ar svenskar! Men hon gillar att anvanda de fa ord hon kan i alla fall!
Kram!!

eastcoastmom sa...

Getingstick är inte att leka med!!!

Channal sa...

Det där låter inte bra! Du måste fått en allergichock! Inte att leka med! Bra att du har fått allergitablettet. Var rädd om dig!!

Kul det där med svenska norska! Det är lite lika, mer som olika dialekter! Så himla söta tjejer!!

KryapådigKRAM Anna

Martina sa...

Lotta-
Tack fina du!

Ja, nu ska det väl snart ge sig hoppas jag. Men alla dessa mediciner gör mig saaa trött.
Kramar

Expiatriate wife-
Jo jag hoppas det snart är bra igen, men som sagt, under tiden känner jag mig galet trött och helt snurrig i huvudet.

Nej, men det är inte alltid sa lätt för barnen att "hinna med" alla sprak. Men det är kul när man hör att det kommer spontant!
Kramar

Martina sa...

Eastcoastmom-
Nej, nu vet jag verkligen att det inte är att leka med. Trodde aldrig att det kunde bli sa här av ett ynka litet stick.
Kramar

Channal-
Jag som aldrig haft nagra allergier eller varit speciellt känslig förut. Kunde aldrig tro att det skulle bli sa här. Men som sagt, nu har jag fatt bade allergitabletter och antibiotika sa det borde väl snart vara bra igen.

Ja norska kan man ju första om det inte är en alltför konstig dialekt, men danska har jag däremot väldigt svart att första.
Och det blir ju förstas ännu svarare när man som Emma, inte behärskar svenskan helt hundra själv. Men det är kul att hon försöker!
Kramar

Saltistjejen sa...

Förlåt Martina men jag började faktiskt skratta när jag läste ditt inlägg här. Inte för att jag inte tycker synd om dig och blev lite orolig också vad gäller handen och svullnaden, utan för att det banne mig är alldeles för likt mina egna upplevelser!!
Jag fick ett getingsting för många år sedan då jag fjällvandrade i svenska fjällen. En jordgeting. Jag är lite känslig för just insektsbett men detta blev helt galet. Min hand svullnade rejält och det spred sig sedan vidare till armbågen. Hela nedre delen av min arm såg ut som en ballong. Vid en nödstation ringde vi på nödtelefonen till Kiruna och de tyckte det lät såpass allvarligt att de skickade en ambulnshelikopter. mot min vilja,... ;-) Men men, de flög in mig och gav mig en massa kortison. Trir jag skulle ta typ 25 kortisontabletter (på en och samma gång) då jag kom in till sjukhuset. Och sedan under de kommande dagarna kortison två gånger dagligen eller så med en minskning av 2 tabletter per dag. Eller ngt sådant. Svullnaden gick ner. Men jag har fortfarande ett ärr kvar efter där jag blev stucken.
Sedan detta med körtelfeber. jag blev ju hur sjuk som helst för ungefär ett år sedan (oktober förra året) och min chef körde mig till ER (akuten). Efter en massa tester konstarade de körtelfeber hos mig med. Jag trodde också detta vear en "once in a life time" sjukdom men jag har fått "återfall" tre gånger sedan dess, dock inte med feber, men däremot med blåsor i munnen samt igensvullen hals och svullna körtlar kring halsen och under hakan. Så tydligen kan man få det igen..... :-(
Hoppas nu verkligen att din hand snart blir bättre och du, ha koll på den. Om svullnaden inte går ner snart tycker jag du ska återbesöka läkare! Till mig sa de att om man gick för länge med sådan svullnad fanns risk för blodproppar. Detta var en av anledningarna till att de flög hem mig från vildmarken. :-)
KRAM!!

Martina sa...

Saltistjejen-
Haha, sa da är vi tva osannoliksmagneter da!!
Men din getinghistoria lät ju verkligen läskig! Tur att det gick bra till slut. Jag far nog ocksa ett ärr...

Och det där med körtelfebern. Jag kommer ihag när du var sa dalig och hade alla blasor i munnen. Jag hade ju mest ont i halsen precis hela tiden under en manad och sa fick jag ju feber ocksa.

Tack för din omtanke. Jo nu har jag ju som sagt fatt bade allergitabletter och antibiotika sa visst har det börjat bli lite bättre, men det kliar ju fortfarande sa att jag haller pa att bli galen. Och tabletterna gör mig sa trött.
Stora kramar