torsdag 23 januari 2014

BONNE ANNEE

"Bonne Année - meilleurs voeux; santé, l'amour, bonheur...!" I Frankrike nöjer man sig inte med att bara säga ett snabbt "gott nytt år" utan man ger varandra även de bästa lyckönskningarna inför det nya året med det viktigaste som god hälsa, kärlek, lycka och mycket mer.

Bild lånad från google.

Och än hörs dessa artighetsfraser vart man än går. Alla önskar alla ett gott nytt år, från familjen och bästa vännen till grannen och även han i snabbköpet. Ja precis alla. Visst är det väldigt trevligt och väldigt artigt. Men ibland känns det lite väl tjatigt. Och det tar ju liksom aldrig slut. Eller jo, efter den 31 januari upphör detta önskande. Men från den 1 januari, nåde den som önskar någon ett gott nytt år redan den 31 december, det betyder otur och det får man absolut inte göra, tills den 31 januari får man, bör man och ska man önska precis alla gott nytt år.

I år har jag till och med fått både telefonsamtal och inbjudningar från diverse personer och företag. Trevligt, absolut. Men ganska förvånande när ens bankman ringer och vill bestämma en rendez-vous bara för att få önska mig gott nytt år och träffas. Och likaså när min bilförsäljare (det var ändå drygt 3 år sen jag köpte min bil) ringer en fredagskväll klockan 19 för att framföra sina meilleurs voeux och höra hur jag mår och när jag tänkte svänga förbi bilfirman nästa gång. Eh... Monsieur, je vous remerice, et vous, également, s'il vous plaît, c'est très gentil, j'apprécie... här försöker jag klämma fram så många artigheter som det bara är möjligt och samtidigt på bästa och vänligaste sätt försöka avböja dessa inviter.

Inte alltid det lättaste.

Kulturkrock... peut-être?!

Eller gör man kanske så i Sverige och i andra länder också?

4 kommentarer:

Channal sa...

Gott Nytt år till dig o din familj!!

KRAM Anna

Marina sa...

Här är förberedelserna inför det kinesiska nyåret i full gång. I år infaller det den 30/1 och det förbereds i flera veckor innan så på vissa platser är det verkligen en viktig högtid! Så ett gott nytt franskt år på dig!

ExPIAtriate sa...

Tror inte vi ar likadana I Sverige men jag gillar att man sager "god fortsattning" nar man mots efter det nya aret fast det racker ju med en gang (per person). Anda trevlig tradition, hellre overartiga an inte artiga alls!
Kram!

Martina sa...

Channal-
Detsamma!

Marina-
Just det ni har ju ett helt annat nyar att fira! Gott nytt bade franskt och kinesiskt nyar pa dig!

Expiatriate wife-
Ja det är ju tack och lov inte sa att man behöver säga det flera ganger till samma person, men däremot säger man det det ALLA, även sana personer som man annars inte är speciellt nära med.
Men visst, jag haller med om att det är bättre att vara överartig än inte artig alls.
Kramar