måndag 13 januari 2014

DIMANCHE AND THE CONFORT FOOD

Vi har varken fredagsmys eller lördagsgodis hos oss. Fast i fredags åt vi faktiskt tacos, hehe. För visst är väl det en av de självklara ingredienserna i det svenska fredagsmyset?!

Hur kunde det förresten bli så? Hur kunde en mexikansk maträtt bli till en svensk institution? Men vid närmare eftertanke så kanske inte Sverige är så svenskt som man gärna vill tro. Jag menar, Walt Disney's Kalle Anka är ju en av grundpelarna i den svenska jultraditionen och Lucia kom väl från Sicilien...

Här i Frankrike har vi som sagt varken fredagsmys, lördagsgodis, Kalle eller Lucia.

Däremot så har vi söndagen, le dimanche. Veckans vilodag som oftast innebär en enda lång matorgie. Och DET är en institution nästan lika maktfull och orubblig som le Trésor Public (här handlar det inte om någon offentlig skatt om det var någon som översatte det så, utan franska motsvarigheten till Skatteverket). Varken jobb eller sjukdom hindrar en sann fransman från att äta och njuta av flera rätter med confort food en söndag. Och jag svär, dyrt och heligt, att inga som helst lightprodukter har sin plats på detta matbord där chips och pommes frites går under rubriken grönsaker.






Apéro, som kan innehålla allt från chips med grilladkycklingssmak till gåslever, och dessert, som under hela januari oftast består av någon av varianterna av la galette des rois, är minst lika viktigt som själva varmrätten.

Och koncepten "varannan vatten" och "inte äta precis innan man går och lägger sig" är det då ingen som har hört talas om i Frankrike vad jag vet.

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahaaaa!!!! Ja du, även här tycker vissa att pommes frites med ketchup väl är grönsaker (potatis och tomater är ju nyttigt... ;-)).
Franska köket är ju underbart! Här hos oss har vi inget fredagsmys heller. Dock har vi infört lördagsgodis. Mest för att jag tycker det är bra att kunna säga "nej" till just godis i veckan. Här finns det så många som får godis alla dagar och jag gillar inte det. Nu vet iallafall E vad som gäller hemma, och ofta är sådana regler ok även "ute" och man slipper en massa tjat. ;-)
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Det kan jag mycket väl tänka mig att amerikanare tycker att pommes frites och ketchup räknas som grönsaker!! Haha.
Bra där med att ha lyckats införa lördagsgodis!
Försökte med det en gang i tiden men det gick inte sa bra. Här bestar ju alla barns mellanmal av kakor, bullar, godis som serveras direkt utanför skolan sa fort barnen släpps ut eller i lekparkerna när barnen var mindre. Att da komma med en frukt och en smörgas var ju lite som att ta med en detoxande vegetarian till ett steakhouse. Inte sa populärt.
Kramar

Annika sa...

MYSIGT och SÅ GOTT!!!
Nej, ngn Cozy Friday finns inte här. NO way!
Inte lördagsgodis heller. OCH jag försökte då K var liten men släppte det fort. Det funkar inte här.
Men jag mysar ju till det iaf, mest på lördagarna då vi ofta lagar ngt riktigt gott. På fredagarna går vi ofta ut och äter.
Igår gjorde jag Flygande Jakob som vi åt framför Golden Globe galan, hihi!!
GÖTT!!!
Men du bor i världens finaste matland. ja, jag tycker ju det!! Äsch, det funkar ju bra för fransmännen utan varanannan vatten och inte äta innan läggdags. Antar att fransoser inte dricker lika mkt som nordbor. Det gör inte amrisar heller, kan jag berätta. Jag ser aldrig ngn onykter på stan här. never, ever….
Superfina foton!!
KRAMAR!!

Sahra sa...

Taco-mys existerar inte hos oss. Däremot lägger vi hellre ner lite krut på maten en fredag kväll än en söndag. Det är det där med att gå till jobbet dagen efter mycket mat och vin. Funkar inte för mig/oss.
Och choklad äter jag nästan varje dag. Men vi håller ganska hårt på att kidsen bara kör på 'lördagsgodis'. De rör sig inte lika mycket som jag. Dessutom är de inte lika måttfulla som jag. Harkel harkel. Kram

Martina sa...

Annika-
Inte alls dumt att ha restaurangbesök som fredagsmys!
Flygande Jacob är gott, men utan bananerna för min del. Gillar inte bananer pa nagot annat sätt än naturliga, helst nästan gröna.
Visst kan man väl se onyktra personer i Frankrike, men folk dricker absolut pa ett annat sätt än i Sverige. För det första sa blandas det inte lika hej vilt här som i Sverige och folk känner inte pa samma sätt att de maste dricka för att ha kul.
Vad roligt att du tycker om bilderna!
Kramar

Sahra-
Nej alla anpassar sig ju efter det som funkar bäst för en själv och sin familj. Hos oss är det ju oftast aktiviteter även pa fredagsskvällar och middagarna blir inte förrens efter 20 och lördagarna är ju inte lediga dagar för hela familjen.
Jag tycker att lördagsgodiskonceptet är jättebra, men här har det som sagt aldrig funkat.
Nej men eller hur?! Vi mammor är ju sa mycket mer mattfulla än vara barn!!
Kramar

Liz sa...

Harliga bilder fran din sondag! Trevligt och sa bra att ha det som en trdition som familjen gor varje sondag. Att samlas runt matbordet, och i koket, prata om veckan som varit, mysa, ata, dricka lite....sa latt kombinerat med eller utan gaster ocksa!

Har ar det oftast ocksa sa att sondagen laggs till familjetid, mer da at aktiviteter an mot mat ock dryck..Skulle dock inte ha nagot emot att mysa lite med er en lazy Sunday!

Stor kram!

Martina sa...

Liz-
Ja det är ju oftast den enda dagen i veckan da det är lite lugnare, inte sa mycket jobb, inga aktiviteter och dessutom är ju typ allt stängt här pa söndagar. Igar var affärerna öppna för ovanlighetens skull, eftersom det var första reasöndagen.

Ja! Kom hit och mys med mig en söndag!! Du är välkommen!
Stora kramar till dig ocksa