måndag 20 januari 2014

NATURENS KRAFTER

Oftast när det regnar här så regnar det riktigt ordentligt. Visst regnet är viktigt och nödvändigt. Men regnet och naturens krafter kan också vara förödande på många sätt det vet vi redan. Jordbävningar, tsunamis... Riktigt så illa har vi inte drabbats tack och lov, men de senaste dagarnas regn har gjort mycket skada i vårt departement, Alpes-Maritimes.

Här är några bilder från gårdagens tidning, le Nice-Matin.

Vägen upp mot skidstationerna Isola 2000 och Auron. Auron är den skidstationen som vi åker till när vi åker skidor.

 Båt var det bästa färdmedlet i byarna ovanför Menton.

 Inte så kul när hela ens terass rasar ner på vägen och man bara väntar på att huset ska komma efter.

Ännu en bild från vägen upp mot skidorterna.

Idag slutade det äntligen att regna och nu hoppas vi att solen ska få skina och torka upp allt som blivit dränkt och översvämmat.

9 kommentarer:

Miss Marie sa...

Oj oj! Det där ser inte bra ut! :(

Channal sa...

Dessa naturkatastrofer och extrema väder är oroväckande! Läskigt!

Kram Anna

Desiree sa...

Oj du milde vilka jordskred! Naturenskrafter är ju definitivt inte att leka med. Läskigt.

Martina sa...

Sag pa nyheterna i kväll vilken enorm förstörelse detta regn att bidragit till. Vägar, hus, fabriker, växthus, bilar, broar.... en enorm förstörelse. Mycket värre än vad jag hade trott. Vissa människor har förlorat precis allt.
De sa att under tre dagar har det kommit lika mycket regn som det kommer under tre MANADER i vanliga fall!
Sa fruktansvärt.

Marina sa...

Visst är det läskigt vilka krafter det är i naturen och vilka följder det kan få när det inte är som det ska...

Katarina sa...

Läst din blogg till och från under en tid, så nu ger jag mig till känna. Usch, vilka jordskred, jag känner igen dessa från min tid i Filippinerna, där det ofta kom mindre eller större jordskred efter regnperiodens tid.

Martina sa...

Marina-
Usch ja, det var verkligen hemska bilder jag sag pa nyheterna igar. Stackars människor!
Och där borta där du bor händer det ju ocksa en hel del läskiga naturkatastrofer.
Kramar

Katarina-
Vad roligt att du ger dig till känna och lämnar en kommentar, det blir jag jätteglad för. Välkommen hit och hoppas jag far se dig igen!
Ja usch ja, Filippinerna är verkligen ett drabbat omrade.
Kramar

Liz sa...

Det har alltsa varit sa illa?! Oj, inte roligt for de drabbade, hoppas att det snart ar slut pa detta och att det snart torkar upp. Antar att det inte blir nagon resa upp mot Auron pa ett tag, eller finns det en annan vag ni kan ta om ni ska aka lite skidor?

Stor kram!!

Martina sa...

Liz-
Ja som sagt, det jag sag pa nyheterna i gar kväll var ännu värre än det jag sag i tidningen. Sa manga människor har fatt sina företag och/eller hem totalförstörda. Vissa ställen är totalt dränkta i vatten och lera.
Vägarna upp till skidorterna röjer dom nog fortast möjligast för annars förlorar ju skidstationerna stora pengar och dessutom sa är ju manga människor totalt blockerade där uppe eftersom det inte direkt finns nagra alternativa vägar.
Stora kramar