torsdag 30 januari 2014

KARAKTÄR AV STÅL

Att äta en baguette om dagen är ju bokstavligen talat vardagsmat för fransmännen. Inga konstigheter alls.

Och man skulle ju kunna tro att det är en helt banal sak att gå till bageriet och köpa sin dagliga baguette när man bor i Frankrike.

Men det finns inget banalt alls med det. Tvärtom, är det en riktig prövning och det gäller att ha en karaktär av stål när man kliver in på la boulangerie, som oftast även är pâtisserie, för att inte komma ut med ett helt gäng godsaker varje gång.

Här är några av alla underbara frestelser som finns på mitt lokala bageri:





Stå emot, stå emot, stå emot.

-"En baguette tack! Och tre bakelser..."

9 kommentarer:

Sofia sa...

Det där hade jag inte klarat av att bara gå förbi idag ;-)

Martina sa...

Sofia-
Vad roligt att sig dig här Sofia!
Nej som sagt, det är inte lätt. Manga frestelser finns det.
Kramar

Liz sa...

Mums!! Fast en nybakad varm baguette ar verkligen mums det ocksa, med god Brie pa..:)

Kram

Katta sa...

Jag BARA ÄLSKAR bakelser och sötsaker!

Martina sa...

Liz-
Ja det kan det verkligen vara! Det är lite konstigt det där att bara för jag är här sa äter jag ofta baguette till alla maltider sa som alla gör här. Men när jag är nagon annanstans sa saknar jag det inte alls.
Kramar

Katta-
Finns det nagon som inte tycker om sötsaker?!
Kramar

Desiree sa...

I know, I know det är verkligen som du säger att det krävs en vilja av stål att gå in på franska bagerier. Förutom allt gott bröd så alla dessa små bakelser to die for. Väldigt farligt ;-)
Jag hade ju kunnat äta halva butiken bara genom att kika på dessa bilder.

Martina sa...

Desiree-
Allt detta och sa mycket mer... macarons, pissaladières, croissants aux amandes... det finns hur mycket som helst gott. Och just nu gillar jag surdegsbaguette väldigt mycket.
Kramar

Annika sa...

FY tusan så GOTT!!
jamen du är ju i bakverkens land också!!
OMG!!
Jag hade haft såååååå svårt att motstå!
Slurp, smask!!
Kramar!

Martina sa...

Annika-
Jepp, säga vad man vill om fransmännen, men maten och bakverken klarar dom av!
Kramar