onsdag 22 januari 2014

NISSA LA BELLA*

Nice flagga med stadens stadsvapen.

Nice, eller Niça/Nissa som det heter på niçois som är det traditionella språket i Nice men som dock inte används mycket längre, grundades ungefär 350 f Kr av greker och kallades då Nikaia.

Efter grekerna var det italienarna som tog över Nice och det finns fortfarande många italienska influenser kvar här i Nice. Inte förrens 1860, under Napoléon III, blev staden definitivt fransk.

Idag har Nice ungefär 350 000 invånare och är Frankrikes 5:e största stad.

*"Nissa la bella" (Nice la belle = Nice den vackra) är stadens traditionella hymn som sjungs på niçois.

6 kommentarer:

Channal sa...

Kil med lite historia, det gillar jag! Lite jämnstor med Göteborg. Nice är en vacker stad som jag tycker mycket om.

KRAM Anna

Katta sa...

Oj, jag som ändå trodde att Nice var en liten ort..Med stora rubriker!

Desiree sa...

Intressant att få lite historia om Nice. Det är en fin stad. Lagom stor. Hur tar du dig runt? Blir det mest bil, cyckel eller med buss/spårvagn ect? Intessant att veta att det inte blev franskt förräns på Napoleons tid.
Kram!

Martina sa...

Channal-
Ja, med betoning pa lite. Far nog ta och lära mig lite mer faktiskt.
Ja Nice är en väldigt vacker stad!
Kramar

Katta-
Ja, det känns inte som en speciellt stor stad. Fördelen med Nice är ju läget vid havet, nära bergen och manga andra vackra omgivningar.
Kramar

Desiree-
Det är en väldigt fin stad. Men som sagt, jag far nog läsa pa lite mer vad gäller dess historia.
Det finns ju bade buss, sparvagn, allt fler cykelbanor... men jag tar alltid bilen eftersom vi bor högt upp där bussförbindelserna inte är dom bästa.
Kramar

Charlie sa ... sa...

Nice la belle - so true!!

Längtar alltid. ALLTID!

KRAM!

Martina sa...

Lotta-
Kanske är dags snart?
You are so welcome!
Kramar