onsdag 29 januari 2014

CHAMPAGNE IKVÄLL?!

Bakgrund: Bianca är precis som jag, har mer ett språkhuvud än ett mattehuvud. Förra året halkade hon ordentligt efter med matten. I år har hon en mattelärare som hänvisar till nätet istället för att orka förklara saker och ting själv och som dessutom tycker att en riktig lärobok är överflödigt. Årets första matteprov resulterade i en katastrof. För hela klassen. 2 av 20 för Bianca och ett klassmedel på 3 av 20. Riktig katastrof.

Från och med slutet av september har Bianca haft två timmars mattelektion varje fredagskväll med en privatlärare och kämpat i veckorna med många extrauppgifter.

Sakta men säkert har hennes resultat stigit för varje prov och häromdagen kom betyget på det senaste matteprovet som hon gjorde i förra veckan.

Bianca smygskickar ett sms från skolan till mig. Som jag smygläser under min pilatesklass.


"Jag fick 16/20 på matteprovet!!!! Champagne i kväll!"

Självklart blev jag jätteglad för Biancas skull och både otroligt stolt och lättad vilket jag skrev tillbaka till henne!

Men hey... nu tar vi det lite lugnt här.

Nog för att min 13-åring ser äldre ut och säger att hon känner sig mycket äldre (ibland i alla fall...), men champagne?!!

Nice try baby. Men glöm det.

Försök igen när du har 20/20, haha!

10 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Så otroligt bra kämpat! Och så viktigt det är med bra lärare i just matte. Sonen har haft tur med famtastiska mattelärare, dottern not so much... vi letar matte tutor just nu...

Desiree sa...

Stort grattis till Bianca. Well done! Jag är också den som har väldigt svårt för matte. Jag förstår precis det där med språkhuvud och hur jobbigt det är när man inte har något mattehuvud alls. Klart ni ska fira men kanske inte med champagne. Väldigt bra och smart att fixa extralärare då läraren i skolan var så usel. Klokt gjort. Så den här mattesegern tycker jag du också ska ta del av och fira.

Martina sa...

Eastcoastmom-
Ja matte är ett tufft ämne och läraren betyder verkligen otroligt mycket. Bianca har verkligen kämpat sen skolstarten och det känns sa skönt att hon har fatt sa fina resultat. Hoppas ni hittar en bra tutor.
Kramar

Desiree-
Tack för dina snälla ord! Det är tufft med matte, speciellt när man har sprakhuvud istället för mattehuvud. Man far kämpa sa otroligt mycket mer da. Ja det har verkligen varit Biancas räddning med en privatlärare. Bade dyrt och mycket extraplugg för Bianca men det har ju verkligen varit värt det.
Kramar

mam sa...

Grattis Bianca mitt hjärta till ditt fina resultat!!! Pussar och kramar från mormor

Sis sa...

Å vad härligt!!! Duktig Bibi är <3 När vi chattade för några veckor sedan berättade hon att hon var jätte nervös för det stora provet, så vad härligt att det gick bra!! MEN hoppsan champagne... haha går ju alltid att försöka! Du får ta till med de svenska där istället för det franska, vet ju att det bjuds på sånt lite tidigare i France!! Mysigt att se er lite i går på facetime. A sa några ggr i morse, Tina och pekade på telefonen :) Puss!

Martina sa...

Mam-
Ska hälsa Bianca att hon läser din kommentar!
Kramar

Sis-
Ja det känns grymt skönt att allt hennes slit har gett sa bra resultat pa bara nagra manader!
Ja här räknas ju bade vin och champagne nästan som nyttigheter!
I ♥ A
Kramar

Liz sa...

Ah sa fantastiskt roligt! Well done Bianca!! Kanonbra att fa sa bra resultat och sa skont att det ger resultat, men herregud verkligen sa daliga resutlat det var i klassen!! Att inte lararen blev sparkad, for det betyder ju verkligen att det har med lararen att gora nar medlet sa lagt, anda "skont" att veta for Bianca att det inte var hon som halkat efter utan att det var hela klassen!!

Haha, champagne!? Forsoka gar ju...:)Men jag kan tanka mig att det kanske blir en annan liten uppmarksamhet for det fina resultatet!!

STOR kram och stot Grattis till Bianca, och stor kram till dig som jag ju vet har peppat och "tjatat" om detta, och statt bakom henne och nu hjalpt henne till detta resultat! Bra jobbat vannen!

Martina sa...

Liz-
Ja det är verkligen duktigt kämpat av henne! Ska framföra din hälsning.
Ja han är verkligen superdalig den där läraren. Total skandal.
Ja far väl ta och skala i champagne bade för min del och för hennes del!!
Tack fina för dina gulliga ord.
Stora kramar

Annika sa...

Duktiga duktiga!!!
Hatten av!!
K har haft privatlärare i matte i flera år. Vet inte vad vi hade gjort utan den kvinnan.
Bra jobbat av din tös. And she's working it with the champagne as well :-)
Kram!

Martina sa...

Annika-
Som sagt, hon har verkligen kämpat med matten i ar sa det känns sa skönt att det har gett sa fina resultat!
Än sa länge sa skalar jag för hennes skull, hehe!
Kramar