söndag 5 januari 2014

FÖRSTA, SISTA OCH EPIPHANIE


Första söndagen på det nya året och sista dagen på jullovet. Jesus, vad tiden går fort!

Men trots att vi bara har varit hemma under den här ledigheten och inte gjort så mycket speciellt så har jag och tjejerna haft det väldigt mysigt tillsammans.


 Det blir lite märkliga proportioner ibland när man tar selfies med telefonen.

Ingen söndag utan apéro. Och sen blev det pizza på det. Jag kan ju inte ens säga "gott med någonting annat efter all julmaten..!"


Och eftersom det idag är "Epiphanie" (jag har skrivit om det många gånger tidigare och ni kan läsa mer om det här) i Frankrike så var vi ju tvugna att ha en "Galette des Rois" till dessert. Så det blev verkligen en god söndag med nyttigheter från hela kostcirkeln!



Och gissa vem som fick en av de två "fèves" (porslinsfigurer som finns gömda i la galette)?! Just det! Så nu är jag alltså en galetteprinsessa med guldkrona och hela alltet!



Och så kom solen tillbaka och det tackar vi extra mycket för. 
Började nästan tro att Rivieran hade förvandlats till landet som gud glömde.

3 kommentarer:

Annika sa...

Ingen Trettonhelg hos oss inte. Vanlig vardag idag.
Mmmm…så god maten ser UT!!
Avundas dig som bor mitt i världens bästa matland. Älskar fransk mat.
Visst är det trist att lovet är slut. Suck…Men, men man vänjer sig snart igen.
Fina foton på er!
Kramar!

Mam sa...

Det där såg ju så gott ut... och vilka bra bilder på mina fina tjejer. Kramar

Martina sa...

Annika-
Nej här är inte Trettonhelgen nagon helgdag heller. Idag var det skolstart. Sa nu är det full fart vardag igen.
De fotona tog vi med mobilen, därav lite underliga proportioner!
Och visst finns det mycket god mat här; även om jag inte lagar direkt typisk fransk mat.
Kramar

Mam-
Tack snälla! Jag det var gott allting och speciellt "la galette" som var extra god igar!
Kramar