onsdag 8 januari 2014

INGA GULA CITRONER I ÅR HELLER

I 14 år har vi haft ett litet citronträd på vår terass. Mer än att vattna det lite då och då så har vi inte skött om det speciellt mycket. Det har fått klara sig bäst det kunnat där ute i hettan, regnet, solskenet, stormen... Men varje år har det trots allt levererat gula citroner till oss. Ibland fler, ibland färre. Men det har inte gått ett år utan minst några stycken gulingar i alla fall.

Tills för precis ett år sen.

Då fick vi ingen gul citron. Vi fick en orange citron!

Väldigt märkligt. Och jag har fortfarande ingen riktig förklaring på detta underlig fenomen. Är det någon som har en förklaring, så please, berätta!

Hur vår orangea citron var och smakade har jag skrivit om HÄR. Skalet och klyftorna var precis som en mandarin, men den smakade däremot som en citron! Så underligt.

I år var vi ganska så säkra på att allt var back to normal och att vi skulle få "riktiga" citroner igen.

För en månad sen visade jag en bild på instagram på våra, då, gula citroner och kommenterade till och med att det troligen skulle bli gula citroner den här säsongen.

Nu när jag tittar ordentligt så ser jag dock att något orange skymtar i bakgrunden. Jag hade inte sett det tidigare, eller så hade jag kanske försökt förtränga det...

Men ibland har man fel.

Helt plötsligt började de ändra färg och det dröjde inte länge förrens de blivit helt orangea och mer mandarinliknade igen, precis som förra året.




Inte kan man riktigt tro at det här verkligen är citroner!

Vi får väl se hur de kommer att smaka i år, som citroner eller som mandariner?!

9 kommentarer:

Anna-Lena i Frankrike sa...

ja, nu vet ju inte jag om det faktiskt är så.
Men de flesta citrus-träd kan mutera! Genom att blommorna pollineras (heter det så?) av olika bin och annat så kan dom ta med sig lite pollen från ett annat citrus-träd och därmed skapa en ny frukt eller att kanske en annan frukt tar över trädet. T.ex mandarin i ditt fall.
ja, jag tror att det är så det går till, jag är ju som sagt inte 100% säker men det var någon som förklarade något liknande för mig någon gång =)

Channal sa...

Vilket spännande citrusträ!! En ny frukt, kul!!

Kramar Anna

Martina sa...

Anna-Lena-
Har för mig att jag har sett dig här inne pa min blogg nagon gang för ett bra tag sen. Kul att se dig igen!

Vart i Frankrike bor du? Har du nagon blogg som jag kan kika pa?

Nu när du säger det sa har jag nog hört det där med pollinering (pollination?) tidigare faktiskt. Märkligt att det kan bli sa där. Och förra aret var det ju verkligen en korsning vi fick; till utseendet mandarin och till smaken citron.
Tack för upplysningen!
Kramar

Channal-
Ja men eller hur!
Jag tror att det var du som skrev och berättade om det där med pollinering när jag skrev om det här för ett ar sen. Eller har jag fel?!
Kramar

Liz sa...

Haha, sa det blev orangea till slut iallafall!?!

Hade det varit vanlig pollinering av bin borde det ju inte bli samma resultat samma ar, eller ni har nu kanske nagon med ett mandarin trad pa balkongen i narheten som bina nu har borjat besoka innan dom kommer till er?? Det skulle ju forklara att det inte hant tidigare?!

Ar det bara fran en gren typ? Eller over hela tradet? Tror jag skrev om det forra aret att det ar vanligt har att man "satter pa" en kvist av ett grapefruit trad tex pa ett apelsintrad, sa kan man fa bada frukter pa samma trad. Kommer inte ihag vad det heter nu, men da borde ni ha fatt samma sak manga ar tidigare och inte bara nu.

Sa jag tror att ni ska spana pa vart bina kommer ifran, kika in pa grannarnas balkonger efter mandarin trad..:)

Kramar!

Martina sa...

Liz-
Nej det är hela trädet för alla citroner har blivit mandariner! Och i ar har vi dessutom ovanligt manga!

Jag vet inte vad folk har pa sina balkonger men det finns ju massor med mandarinträd i omgivningarna runt omkring oss sa bin kan ju lätt ha kommit fran dom.

Verkligen ett underligt fenomen.

Än har vi ju inte smakat pa arets frukter, men som sagt, förra aret smakade de ju precis som citroner trots att det sag ut som mandariner.

Kramar

Anna-Lena i Frankrike sa...

Hej!
Förlåt att jag inte svarat tidigare, kom på idag att jag faktiskt hade kommenterat så jag fick lov att kolla om du hade svarat ;)

Jag läser varje dag genom bloglovin' men är väl lite dålig på att kommentera... Jag hade en blogg men är så dålig på att uppdatera så jag la ner det, fokuserar på att läsa bloggar istället!

Jag bor i Mougins, så vi är nästan grannar ;)

Kram

Martina sa...

Anna-Lena-
Sa kan det vara ibland!
Vad roligt att du läser sa ofta!
Ja Mougins är ju verkligen inte langt fran Nice, vad kul!
Hur kommer det sig att du bor där och hur länge har du bott där?
Kramar

Anna-Lena i Frankrike sa...

hej =)

Jag har bott i Frankrike sen 2003 med ett uppehåll på 3 år mitt i då vi flyttade till Sverige en sväng!
Jag bor här för att min man kommer härifrån,han växte upp i Sophia Antipolis =)

Martina sa...

Anna-Lena-
Förlat för sa sent svar, sag inte din senaste kommentar förrens nu.

Vad roligt att höra lite mer om dig!
Da är vi bada här av samma anledning da! Sa kan det ga..!
Kramar