fredag 17 januari 2014

FLASHBACK FRIDAY - EXOTISK VINTER

Alltså det här med vad som är exotiskt beror ju på vem man frågar. Förr hade jag nog svarat palmer och sandstränder. Nu har ju palmer runt omkring mig varje dag så den exotiska känslan har bleknat lite. För mig är exempel på exotiskt tahitiska hula hula dansare, barfota piloter på Maldiverna, apor mitt i gatan i thailändska byar.

För mina barn är exotiskt något helt annat. Och ofta sådana för mig självklara saker som jag aldrig skulle reflektera över.

Som att åka pendeltåg in till Stockholm, bada i en svensk sjö där man inte ser botten och det mesta som har med den vintern och snön att göra.

När barnen var mindre och vi skulle ut i den svenska vintern var ju bara en sån sak som att klara av att klä på sig själv och barnen 48 lager med kläder och inte svettas ihjäl innan man hann ut en bedrift.

Och för mina barn var det en pärs att överhuvudtaget klara av att röra sig när man är klädd som en Michelin-gubbe och att dessutom klara av att pulsa i snön och stå ut i kylan var inte det lättaste. Det blev inga timslånga stunder ute i snön...


Att leka, ta och känna på snö är väldigt exotiskt för mina barn. En isfläck på marken kan roa dem hur länge som helst och att se stora snöflingor falla är lycka!



Att hämta en dagstidning från brevlådan iförd full vintermundering är stort när man är 2 år och inte är van vid snö, kyla och halka!

Och lika exotiskt som svårt är det att ta sina första skär med skridskor på fötterna på en frusen sjö. Häftigt, läskigt och väldigt komplicerat.

Höjden av exotik för två små rivierabarn är att få äta varmkorv ute på isen!

Bilderna är från Sverige 2004. Foton av bilder från ett fotoalbum.

10 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Agreed!

Ibland kan jag få ett hugg i bröstet av längtan till det som var enkelt och nära, och nu är "a production" dvs en flygresa på över 8 timmar.

Att åka till New York kunde ge mig fjärilar i magen, ett supersug. Det känner jag nu med men samtidigt ärligt talat, blir det vardag att komma dit också. Det är alltid härligt men inte samma sak.

Snö kan vara mycket exotiskt! Just nu skulle jag göra vad som helst för några dagar i alperna eller i svenska fjällen! Underbart.

KRAM och ha en skön helg i exotiska NIce ;))

Lotta

Martina sa...

Lotta-
Att bo utomlands har ju väldigt manga fördelar, man far uppleva sa mycket mer, man har tillgang till bade och (det bästa av tva världar), man far stor omväxling i tillvaron i och med att man mer eller mindre ofta aker "hem"... Men självklart finns det ju även nackdelar. Som saknaden av familj och vänner och även saker, vanor, platser... Och sa det faktum att ens barn far helt andra referensramar än man själv. Saker, traditioner, vanor som är viktigt för en själv har ingen som helst betydelse för ens barn.

Sa visst är det bade och.

Kylan och snön är dock ingenting som jag saknar speciellt mycket även om jag kan tycka att det är väldigt vackert med snö ibland.

Ha en fin helg du med. Kanske en trip till underbara NY?!
Kramar

Annika sa...

Jag med, säger som Lotta, Ibland önskar jag så att det var närmare och lättare att åka hem. Man gör det inte i en handvänding. Det ska planeras, det är dyrt, och att åka på mindre än två veckor är värdo nästan.
Allt blir vardag. precis allt.
Så fina vinterbilder hemifrån. Har också suttit på isen och ätit korv med K och hennes kusiner, grillat korv i lekparker etc. SÅ mysigt.
Jag skulle gärna åka hem till den svenska vintern nu. I would LOVE it.
Kram!!

Martina sa...

Annika-
Jo, för er är det ju absolut en längre och dyrare resa. Men även om det är närmre för mig sa blir det ju ända inte att man aker var och varannan vecka direkt. Det funkar ju inte i ens vardag. Men jag ska absolut inte klaga, har är lyckligt lottad som kan aka till Sverige sa pass ofta och länge trots allt. Och det är väldigt viktigt för mig. Jag tror att det faktum att jag kan aka "hem" ganska sa ofta är en stor orsak till att jag trivs bra och har balans i min vardag hemma i Nice.

Jag vet hur mycket du älskar vintern sa jag förstar att du saknar det extra mycket nu. Men i ar har du ju i alla fall fatt en riktig vinter hos er!
Kramar

Desiree sa...

Ja det där med exotiskt är en definitionsfråga beroende på vad man har i just sin vardag. Det som exotiskt för den ene är vardag för den andra. Själv är jag ganska glad över att slippa klä mig i lager på lager och pulsa genom snödrivor. Hur länge bodde ni i Schweiz? Hur länge har ni bott i Nice? Hur länge totalt sett utanför Sverige?
Trevlig helg.

Martina sa...

Desiree-
Jag är ocksa glad över att slippa lager pa lager och att pulsa i snö. Och det nordiska vintermörkret. Det saknar jag da verkligen inte. Alls.
Jag bodde i Schweiz i ett ar bara. Det var direkt efter gymnasiet. Jag jobbade som au-pair at en schweizisk familj och hann samtidigt med att resa runt kors och tvärs i hela landet. En tuff, rolig och mycket minnesvärd period i mitt liv.
Jag flyttade till Nice för 17 ar sen sa det är ett tag nu!
Trevlig helg du med!
Kramar

Channal sa...

Åh vilka mysiga bilder Martina! Och det du skriver. Blir faktiskt lite rörd. Oftast blir vi hemmablinda!

Exotiskt för mig är att kunna sitta ute under en palm och titta ut över ett turkost hav! Men lika exotiskt kan det vara att åka skridskor på en liten sjö mitt i Kolmården bland snötäckta granar.

KRAMAR! Fin helg till dig o din fina lilla familj! Anna

Martina sa...

Channal-
Och jag blir rörd av din fina kommentar. You made my day!

Jo det är lätt att bli hemmablind, absolut.
Men jag tror att det faktum att jag aker mycket fram och tillbaka mellan mina tva "hemma" gör att jag lättare uppskattar sma saker som finns runt omkring mig. I Sverige är kan jag tycka att en san banal sak som att ga och handla pa ICA är jättekul!

Önskar dig ocksa en jättefin helg!
Kramar

Liz sa...

Sa fina bilder! Jadu, jag kan bara tanka mig hur mina barn skulle reagera om dom behovde kla pa sig alla vinterklader, tjocka stovlar, vantar och mossor...Dom sma vet ju knappt vad sno ar..:)

Sa visst vore det exotiskt for oss ocksa! For mig ar det dock underbara sandstrander och lander jag langtar till men aldrig besokt. Australien, Nya Zeland, Thailand, Afrika pa sa manga satt men framst med savannerna med tusentals djur..Men igen, det beror ju helt pa vad man ar van vid och vad man har som vardag.

Forr hade jag ocksa tankt att bo i okenklimat vore exotiskt, nu ar det vardag for mig! Sanddyner och upp mot 50 graders hetta har blivit "normalt" aven om jag aldrig kommer vanja mig vid det.

Sa sota vinterbilder, hur tycker tjejerna idag? Gillar dom snon, tanker da ocksa att ni ju aker en del skidor i alperna hos er, eller ar dom inte sa mycket for snon och kylan?

Kramar!!

Martina sa...

Liz-
Ja dina barn är då verkligen inte vana vid kyla, vinter och snö! Snön skulle de säkert gilla men det är inte så lätt att vänja sig vid alla dessa tjocka kläder som man måste få på sig. Och klara av att röra sig i!

Jo även fast vi varit en del i alperna och åkt skidor så tycker mina barn att det är exotiskt och kul med snön!

Ökenklimat är verkligen exotiskt för mig. Jag kommer ihåg den väldigt torra och heta luften när vi var i Las Vegas. Så annorlunda mot vår luft som kan vara väldigt varm men som alltid är väldigt fuktig.

Stora kramar