torsdag 16 januari 2014

CRAVINGS

Jag kan inte komma ihåg att jag hade några speciella cravings under mina graviditeter. Inte mer än att jag bara ville äta ägg till frukost under den tiden då jag mådde lite illa. Men annars var det ingenting speciellt som jag längtade efter. Jag åt mest som vanligt faktiskt.

Men det verkar som att jag tar igen det nu... Det går knappt inte en dag utan att jag längtar efter rökt lax. Förr tyckte jag väl att det var sådär med rökt lax, men nu fullständigt älskar jag det! Och så har det varit ända sen i somras. Ingen risk för att jag skulle ha brist på omega 3 i alla fall.


Nästa grej som jag inte kan vara utan är Brie-ost. Le Roitelet, för att vara exakt. En brie-ost som är väldigt krämig men som inte smakar speciellt mycket egentligen. Jag äter nog den rekommenderade mängden för en månad på en vecka. 


Och till detta slurplar jag en massa te. Eller te och te. Varmt vatten med citron och riven ingefära (!!) har jag fått pippi på. Helst ska det riva ordentligt i halsen. Fråga mig inte hur det kommer sig. Måste bara ha.


Och för den som undrar. Nej, ingen baby on board.

15 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Men det var ju bra saker du vill äta, so fine!

Annika sa...

Hey, maybe you are preggo after all ;-)))))
Jag åt pretzels som en galning i början när jag var gravid, du vet som salta pinnar. De hjälpte mot mitt illamående.
Sen år jag äpplen och apelsiner som om jag hade betalt för det.
Fast, ja, det gör jag nog ändå :-)
Blir sugen på att testa ditt ingefära och citronvatten. Det är nog nyttigt, det.
Kram!!

Martina sa...

Eastcoastmom-
Sant! Choklad kan ju inte kallas för craving eftersom det är ett permanent behov, eller hur?!
Kramar

Annika-
Haha...! You'll be the first to know. Eller kanske inte riktigt.
Pretzels mot illamaende?! Man är inte alltid sa logisk när man har sina gravidcravings...
Och om du fortfarande äter lika mkt äpplen och apelsiner sa kanske du ocksa är preggo da?!!
Ja testa citron och ingefära! Det är lite smaläskigt, men jag älskar det! Och det är garanterat supernyttigt!!
Kramar

Miss Marie sa...

Nyttiga grejer iaf! Kommer ihåg att jag hade en citrusperiod då jag var gravid, clementiner, apelsiner, citroner... aaallt! :)

Martina sa...

Det var väl jättebra att ha vitamincravings!
Kramar

Liz sa...

Vad roligt du ar! Men arligt, har man sana nyttiga cravings ar det val bara bra!! Ingefara i te ar gott, det drack jag ocksa mycket forut, ocksa nar jag var gravid, da det reducerade mitt illamaende...men det ar nyttigt och gott tycker jag. Rokt lax alskar jag ocksa, ater vi ofta med creeme cheese pa frallor. Sa gott!! Brie ost likasa, kan sitta och ata ost och kex till middag om man fick, lagg till lite druvor sa ar det ju nyttigt ocksa eller?!

Choklad ar nog min storsta last...tyvarr har jag alldeles for mycket cravings for det for att det ska raknas som nyttigt och da ar jag heller inte sugen pa 70-90% kakao choklad heller, utan goda mjolkchoklad, med caramel, notter etc..:)

Kram!!

Ann.G. sa...

Ryser bara jag tänker på när jag var gravid. Kommer ihåg att doktorn klappade mig på axeln och sa att du kommer bara att må illa de tre först månaderna ungefär. Jo pyttsan, mådde konstant illa i 9 månader. Det var verkligen jobbigt. Fick råd att dricka Ginger Ale och äta s.k saltine crackers. Än i dag kan jag knappt ens titta på en flaska Ginger Ale ha ha
Det sägs ju att "cravings" är kroppens sätt att kommunicera med oss så det är kanske något som fattas ändå ( även om du fått nog nu kanske)
Du får vara glad att det är ganska hälsosamma saker du vill äta.

Desiree sa...

Både Brie och rökt lax älskar jag. Mmmm så gott. Ingefära gillar jag också mycket. Så fräscht.

Channal sa...

Give me FIVE!! Klatsch!

Rökt lax o brie kan jag leva på! Så gott!! Sen keso o avokado. Citrus o ingefära gillar jag jättemycket!

Kram Anna

Martina sa...

Liz-
Det underliga är att jag knappt visste vad ingefära var bara för ett tag sen. Och jag kommer inte ens ihag hur jag helt plötsligt upptäckte det och fick pippi pa det dessutom.
Ja vem tycker inte om choklad?!! Just nu äter jag Lindts sea salt, blabär, mint och vanilj. Alltsa det är fyra olika inte en som innehaller allt det där!

Höras imorgon kanske, om det funkar för dig?!

Stora kramar

Ann G-
Alltsa, jag var inte sa värst illamaende under mina graviditeter. Jag hade tur! Men fran av det lilla jag var det har jag ocksa hemska minnen som fortfarande sitter i. För mig är det förknippat med Daft Punk och Craig David (!!), don't ask, och de kan jag fortfarande inte lyssna pa. Och Korsika. Det var där jag var när jag madde som mest illa. Har aldrig varit tillbaka dit sen dess...

Men nu vet jag inte varför jag har dessa cravings. Kanske som du säger, att min kropp behöver dessa nyttigheter?!

Kul att du hittat till min blogg och att du lämnade en kommentar!

Kramar

Martina sa...

Desiree-
Vi verkar vara manga som gillar alla dessa saker! Jag kanske inte är sa konstig trots allt?!
Kramar

Channal-
Keso och avocado äter jag ocksa massor!
Da vet vi vad vi ska äta under malarkursen da!!!
Kramar

Ann G. sa...

Då måste du haft det jobbigt, antar att Daft Punk's låt Get Lucky spelades lika ofta hos er, som här i USA i somras/höstas 😄

Martina sa...

Ann G-
Jo den har spelats mycket här ocksa. Men just den laten ger mig inga illamaendekänslor eftersom den inte fanns pa den tiden da jag var gravid. Fast jag gillar inte laten alls ända. Det är nog ända nagot med Daft Punk som gör att jag inte gillar dom alls!
Kramar

Saltistjejen sa...

Hahaha" Där ser man. Du är en periodare minsann. ;-)
Men du tränar ju så mycket och är aktiv så det är väl bara bra med lite extra intag.
Kram!

Martina sa...

Saltistjejen-
Haha, ja exakt! Hej, jag heter Martina och jag är en periodare...!
Kram