lördag 23 maj 2009

BADKRUKAN HAR BADAT!!


Jag har badat idag! Och inte bara doppat mig, nej jag badade verkligen, riktigt länge till och med. Jag vart förvanad själv över hur länge jag badade och att jag badade för första gangen redan en 23 maj, vet faktiskt inte om det har hänt nagon gang tidigare?!

Men, jag vet inte riktigt vad som hände, men helt plötsligt sa var sommaren bara här! Varen varade ungefär i hela tva veckor och nu känns det alltsa som om sommaren är här pa allvar. Bianca ville till och med ha luftkonditioneringen pa i sitt rum i kväll för det var alldeles för varmt där inne och i resten av huset har vi alla fönster öppna fortfarande trots att klockan är över 22.

I kväll gjorde jag familjens nya favvomat; vitlöksbröd! Sa enkelt att göra och gudagott att äta. Receptet: olivolja, vitlök och persilja som blandas i mixern och som man sen lägger pa skivor av baguette, in i ugnen nagra minuter och sen är det öppet krig om att försöka fa tag i nagra bitar innan dom är slut!

Det här är nog en av de fa franska maträtter som jag verkligen gillar! Eller ska man kanske säga ingredienser som jag verkligen gillar; baguette, vitlök och olivolja. Min konsumtion av olivolja är nog nästan olaglig!

Annars är det fakiskt inte mycket av fransk mat som jag gillar. Jag blir väl utvisad fran Frankrike när jag berättar det här; men jag gillar faktiskt inte varken gaslever, ostron, bouillabaisse, salade niçoise, croissants, starka franska ostar, crème brûlée eller tapenade och för att inte tala om sniglar, dom kan jag ju inte ens se pa.

Här gillar ju folk ravaror med mycket smak; köttet ska ha en stark smak och gärna vara tillagad "bleu", dvs knappt stekt alls utan sa blodig som möjligt, ostarna ska stinka värre än värsta tabiran och säger man "light" sa kan man vara säker pa att det inte gar hem.

Här vill man känna smaken av varje enskild produkt, sa ofta äts varje produkt var och en för sig, tex till entrée: gaslever och baguette, huvudrätt: först kött, sen potatis, sen sallad och efter huvudrätten kommer självklart en massa olika ostsorter, efterrätt: visst kan det vara nagot sött som i Sverige, men det kan lika gärna vara en yoghurt (här finns hundratals olika yoghurtsorter att välja bland), efter efterrätten kommer frukten och sen blir det kaffe, eller rättare sagt espresso som serveras i koppar som liknar min gamla dockservis!

Om ni undrar sa, nej, jag och S äter inte sadana här maltider varje dag. Da hade jag väl rullat fram vid det här laget! För att vara riktig ärlig sa är vi bada mer "fans" av det italienska och det amerikanska (nu blir jag definitivt utvisad) köket. Pasta, pizza och hamburgare är mer i var smak än ostron, sniglar och grodlar!

Inga kommentarer: