tisdag 26 maj 2009

PUNKTERING


När jag i eftermiddag parkerat bilen utanför skolan sa kom det faktiskt lite regn, sa jag satt kvar inne i bilen och läste ett tag eftersom jag hade nagra minuter pa mig innan klockan skulle ringa och alla barnen skulle komma ut.

Bäst som jag sitter där och läser sa knackar det pa bilrutan och en mamma säger till mig att jag har PUNKTERING pa ena framdäcket! "Va'?! Det kan inte vara sant?!" Jag gar ut ur bilen och kan panikslaget konstatera att jag definitivt har punktering, jag kan höra hur luften riktigt pyser ut, ungefär som när man haller pa att ta ut luften ur en gummibat och man sätter sig pa den för att det ska ga fortare.

Hjälp!!! Vad ska jag nu ta mig till?! Panik, panik, panik.... Jag kan absolut inte byta däck, har just fatt veta att det ligger ett reservdäck i bakluckan, hade ingen aaaaaning om det bara för ett tag sen. Om jag koncentrerar mig riktigt ordentligt, sa kan jag med nöd och näppe, hälla i spolarvätska i rätt hal. Men byta däck, det är absolut överkurs för min del.

Sa vad gör jag?! Mannen är i Menton, ca 1 timmes bilfärd härifran, sa det är ju inte mycket till hjälp... Jag far spela dum blondin (förlat alla blondiner, men som ni märker är jag minst lika dum jag, ialla fall när det gäller bilar) och berättar om mitt problem för pappan till en av Emmas klasskompisar, sa stackarn hade inte nagot annat val än att erbjuda sig att försöka hjälpa mig. Tyvärr heter han inte McGyver och lyckas inte byta däcket men däremot hjälper han mig med att spruta in en speciell spray mot pukterade däck. Det sag inte ut att hjälpa speciellt mycket, men jag lyckades i alla fall ta mig till närmsta verkstad där de provisoriskt kunde pumpa upp däcket (säger man sa?) och "laga det" tillräckligt sa att jag kunde ta mig till en annan verkstad där de skulle kunna byta mitt däck, för pa den här kunde de inte byta däcket pa en gang da de ej hade sadana däck inne.

Nu kändes det i alla fall lite bättre och jag höll tummarna för att de skulle kunna hjälpa mig pa en gang sa att jag fick sk_en avklarad. Och det kunde dom! Men dom var tvugna att byta bada framdäcken, för den modellen jag hade var visst sa gammal att den inte fanns längre. Efter nästan 1 timmes väntan i ett klibbigt och kvavt väder kunde jag och sessorna äntligen fara hem i min "nya" bil och ta en en vältjänt svalkande dusch.




Hoppas att morgondagen blir lite "trakigare" och inte innebär nagra liknande överraskningar.

Inga kommentarer: