tisdag 17 december 2013

FÖR TORRBOLLAR

Jag har för det mesta ganska torra händer och använder handkräm dagligen, men nu på vintern är det ju verkligen en katastrof för händerna. Jag vet inte hur många gånger varje dag jag smörjer in mina händer. Problemet är ju att man lika ofta har händerna i vatten och måste sen smörja in igen.

Jag har en hel uppsjö med små och stora tuber handkräm som dräller lite överallt; på skrivbordet, i väskan (väskorna), vid sängen, i köket, i badrummet, i bilen... Jag sa ju det, överallt. Så att jag alltid ska ha en kräm nära till hands.


Mina kriterier för en bra handkräm. Återfukta bra och penetrera snabbt. Den får absolut inte vara för fet så att man inte kan använda händerna på en halvtimme, det funkar liksom inte. Och gärna dofta gott.

Favoriter?

Clarins "Crème Jeunesse des Mains" är skön, lämnar absolut ingen fet hinna och doftar gott som alla Clarinsprodukter.

Kiehl's "First Class Purifying Hand Treatment" är egentligen ingen favorit som jag använder här hemma. Jag tycker att den har en lite klibbig textur som inte är så skön. Däremot så luktar den väldigt fräscht och jag gillar att använda den då jag reser eftersom den innehåller eteriska oljor som skyddar mot bakterier. Jag kan vara lite nojjig vad gäller bakterier.

Eucerin "Crème Mains Réparatrice" doftar knappt ingenting, men är billig och torkar in supersnabbt samtidigt som den återfuktar förvånansvärt bra.

L'Occitane har många väldigt fina och sköna produkter, inte minst hand- och fotkrämerna. Just denna modell "Délice des Fleurs Rose & Violette" doftar viol. Väldigt bra liten tub som man lätt kan ha till och med i fickan.

L'Occitane "Crème Mains Peux Sèches" innehåller 20 % shea butter och är en fetare kräm men som ändå torkar in bra och som är väldigt skön.

Än en gång L'Occitane men den här gången en kräm för nagelbanden "Soin Ongles & Cuticules" som också har en tendens till att blir torra och gå sönder. Gäller bara att komma ihåg och "orka" smörja in dom också.

9 kommentarer:

Sahra sa...

Clarins funkar inte för mig på vintern. Ang Kiels håller jag med. Loccitane luktar för mkt. Jag vill tvärtemot dig ha en i det närmaste doftfri kräm. Men jag är ju extremt doftkänslig. Letar fortf efter en riktigt bra handkräm. Skulle även behöva ngt för nagelbanden för de är riktigt hemska. Säg gärna till om du kommer på ngt jag bör prova
Kram

Desiree sa...

Vilket bra inlägg med många bra tips på handcreme. Jag är precis som du som får händer torra som fnöske på vintern speciellt. Min stor favorit är LÓccatane. Älskar klassikern med lavendeldoft men blir väldigt nyfiken på den du tipsar om här med violdoft. Testar även de andra du tipsar om.
Kram!

Martina sa...

Sahra-
Har du testat Eucerin? Det luktar ju verkligen inte mycket. Och som sagt, jag tycker den är bade billig och bra. Men absolut, jag hojtar till om jag hittar nagon annan bra.
Kramar

Desiree-
Tack, kul att det kunde vara till nytta för dig, och även andra!
Du far kika om den med violdoft finns kvar för dom byter ju sorter väldigt ofta. Men annars finns det säkert andra dofter som luktar lika gott.
Kramar

Channal sa...

Jag är lika dan! Har en här vid nattduksbordet, en i handväskan, en vid diskhon och en på jobbet! Clarins ligger i väskan! En favorit!

Kramar Anna

Annika sa...

Jag med, torra händer. Måste smörja ständigt.
har ingen favorit, per se.
Flera olika tuber som ligger och dräller i huset.
Eucerin har jag också. BRA!!
Låoccitane också, bra.
Ja, vinterluften sliter hårt på händerna.
Blir sugen på att testa Clarins.
Kram!!

Martina sa...

Channal-
Visst är den bra?! Och jag gillar verkligen doften pa Clarins produkter!
Kramar

Annika-
Ja fy, just nu är mina händer galet torra och ända sa har vi ju inte speciellt kallt! Märkligt.
Ja Clarins är absolut värd att testa. Jag gillar den starkt!
Kramar

Saltistjejen sa...

Jag har liksom du jättetorra händer. Särskilt nu på vintern. Måste smörja flera ggr om dagen. Annars är de som sandpaper.
Bra med tips!
Själv köpte jag en stor "pumpflaska" Fenuril när vi var i Sverige. På Apoteket. Detta är helt klart min favvo för torr hud. Hela kroppen. Fast visst, särskilt glåmig är den inte och doftlös. Men den hjälper otroligt bra utan att svida eller kladda. Sedan gillar jag även ekologiska rapsodine-krämerna. http://rapsodine.se Har fått ett par ggr men nu håller min ansiktskräm på att ta slut så jag ska se om man kan köpa online.
Kram!

Saltistjejen sa...

glammig skulle det ju vara såklart! inte glåmig…. :-/

Martina sa...

Saltistjejen-
Usch ja, det är verkligen inte skönt att ha sa torra händer hela tiden.
Jag har varken hört talas om Fenuril eller Rapsodine, men ska försöka komma ihag dom och testa nästa gang jag är i Sverige.
Kramar