torsdag 19 december 2013

RÄKNA RÄTT!

Emma hade matteprov i skolan häromdagen.

Tydligen var det ett ovanligt svårt prov. Och på en av frågorna där man bland annat skulle räkna ut kilopriset på en biffstek och där hon var lite osäker på svaret skrev hon: -"Kilopriset blir ungefär någonstans mellan 20 och 25 euros."

Ja, som ni förstår så fick hon inte högsta möjliga betyg på just detta prov.

Hennes resultat blev 13/20. I Frankrike är maxresultatet oftast 20 då betygsskalan går från 0 till 20.

Men efter att ha gått igenom svaren noga så upptäckte Emma att hon faktiskt hade 14 poäng istället för 13. Hennes mattelärare hade räknat fel!

Detta talar Emma förstås om på en gång för sin lärare som säger att så inte är fallet. Men Emma insisterar. Så klart.

Och efter det att hennes mattelärare fått räkna om resultatet ett antal gånger så visar det sig mycket riktigt att Emma hade fått 14/20 och inte 13/20.


Pinsamt av läraren att ha räknat fel.

Visst, vi gör alla misstag.

Men lite extra pinsamt, och ironiskt, är det ju ändå när en mattelärare räknar fel.

7 kommentarer:

Marina sa...

Eftersom jag tillhör generationen som växte upp med "Hej Matematik" så har jag full förståelse för svaret om priset på biffstek och tycket gott hon kunde fått rätt för kreativt svar!

Channal sa...

Tycker hennes svar på ett ungefär var ett bra svar och bra att Emma kollade upp poängen! Skönt att även en mattelärare kan räkna fel och inser det själv!

KRAMAR!! Anna

Martina sa...

Marina-
Jo, men man är inte riktigt lika flexibel och kreativ i fransk matteundervisning!
Kramar

Channal-
Ja pluspoäng för att hon trots allt gav ett svar och manga för att hon kontrollerade poängen själv. Däremot ville mattläraren först inte tro att det var möjligt att hon hade kunnat räkna fel, men var ju till slut tvungen att inse det eftersom Emma insisterade sa!
Kramar

Annika sa...

HAHA, håller helt med Marina. Mina mattekunskaper är så usla att jag inte grejat ens tio rätt på det där provet.
Karolinas matte har jag inte kunnat hjälpa till med sedan hon gick i femman.
SANT. Bedrövligt, jag vet…
BRA att det blev 14 rätt på provet. Rätt ska vara rätt!!
Kram!!

Martina sa...

Annika-
Nej jag har heller aldrig varit nagot större geni i matte och har väldigt svart att hjälpa Bianca nu. Och dessutom alla dessa termer och definitioner som de maste lära sig. Vad jag vad motsvarigheten heter pa svenska?!
Kramar

Sis sa...

Å vad underbart, heja Emma!! Ja hon gillar verkligen matte den lilla tösen. Mosters absoluta icke-favorit ämne i skolan, tycker synd om Bibi men precis som henne hade jag extra matte och då gick det bättre. Kram

Martina sa...

Sis-
Nej matte är inte mitt favoritämne heller. Tänk dig da att försöka komma ihag det du lärde dig för hundra ar sen, översätta till franska och försöka förklara pa ett pedagogiskt sätt. Mission impossible!

Emma gillar matte och Bianca har varit sa duktig hela hösten och kämpat pa ordentligt vilket har gett väldigt fina resultat!
Kramar