onsdag 25 december 2013

FRAGMENT FRÅN MIN FRANSKA JUL

Min franska jul har sannerligen varit en innehållsrik upplevelse.

Vädermässigt har det varit... Schizofrent. Inte helt på topp. Från sol och bara fötter till skyfall galore. Allt regn som inte har kommit under hösten kom under 24 timmar.

Känslomässigt har det varit... Rikt. Berg- och dalbana. Hela skalan inklämd på 24 timmar. Lätt förvirrande.

Svenska traditioner. Inte många. Ingen sill, inga snapsar, ingen julskinka, ingen Kalle. Not a bit.

Julfrid och glädje. Mmm... Hemma i Sverige innebär dessa familjehögtider absolut mycket glädje, men aldrig utan ett smått kaos i vilket det finns många drag av "Svensson Svensson" och där barnen i kör suckar "oh misère".

Och att tro att det skulle gå lugnare till i den franska familjen, i vilken det även finns många droppar spanskt blod, var väl som att tro att man skulle få uppleva en vit jul i Sahara. Glädje. Absolut. Frid. Not so much.

Julstrumpan på julaftonsmorgonen var nog det enda svenska inslaget under julen 2013.

Dagens dress code, rött såklart.

 Den franska julens barmeny är okomplicerad. Champagne, vin, vin, vin och åter champagne.

Jag matchar julgranskulorna i år.

 "Inte juligt", var Emmas utlåtande om dukningen.

Tidsmässigt är den franska julen en ren och skär plåga för barnen som måste vänta läääänge innan det blir tal om någon paketöppning. Däremot perfekt för värdinnan som hann med att både träna och boka flygbiljetter innan det var dags att fixa maten. Middagen startar inte förrens klockan börjar närma sig 21. Och räkna inte med att ha svalt sista tuggan innan tolvslaget.


  Många kilo skaldjur åts det.


Min kära beau-frère skötte påfyllningen av vinet galant.

Vanilj, tre chokladsorter och kastanjefyllning var de olika smakerna på våra bûches som är DEN franska juldesserten. Sockerchocken är total.

 Finaste kusinerna.

Summering. Trots att vissa var saknade så blev det en trevlig, inte lugn, men glädjefylld julafton. MYCKET mat och mycket dryck. Julmiddag som sig bör alltså.

Några negativa noter trots allt. Jag råkade smälta locket på en kastrull i ugnen och bränna upp min ena grytvante (igen) och bränna tummen på brödrosten som jag slängde i golvet när jag rostade gåslevertoasten.

Men annars var det ingenting som brann upp. Den här gången.

Positivt. Jag väntade mig en dammsugare som min enda julklapp. Man kan inte vara snäll varje år... Men istället fick jag en blå ask med glitter i!


Joyeux Noël!

Just det. Det var ju juldagen också. 

I korta drag. Svärmor och vänner hela dagen. Och så mer mat. Och ännu mer mat. 

I ett försök att få tillbaka någon slags balans i kroppen avslutades juldagen med en grön smoothie. 
Gott. 
Dock hade det nog behövts några till...

4 kommentarer:

Sahra sa...

Du är makalöst snygg i rött och jag älskar din juldukning
Kram

Martina sa...

Sahra-
Tack fina, vad glad jag blir!
Stora kramar

Mam sa...

Vilket fint julbord du gjorde mitt hjärta!! Så spännande med asken. Du måste varit väldans snäll. Kram från mam

Martina sa...

Mam-
Tack! Ja fast som sagt, Emma tyckte inte det var tillräckligt juligt.
Jo det händer att jag lite snäll ibland.
Kramar