lördag 28 december 2013

VÄLFYLLD DAG MED MÅNGA KONTRASTER

Gårdagen var minst sagt en välfylld dag som gick i ett non-stop. Men det var inte en sån där stressande dag som urlakar en, utan en dag med många små saker som gav mig positiv energi i massor.

Bara en sån liten, men väldigt härlig, sak som att vakna upp till en gyllene soluppgång efter flera dagar med regn och rusk gör mig glad och pigg.


Det blir inte direkt några sovmorgnar för mig trots att det är jullov, men jag gillar faktiskt att stiga upp tidigt på morgonen och hinna få mycket gjort redan under förmiddagen. Det ger mig en avstressande känsla och jag känner mig nöjd.

Igår morse efter att ha skjutsat några vänner till flygplatsen så åkte jag och tränade medan barnen fortfarande låg och sov hemma. Jag hann med två sköna pass varav ett var Pilates som jag inte hade gjort på evigheter. Pilates ser barnsligt enkelt ut, men det är bra mycket svårare än vad man tror. Spänn i här, spänn ut där, sträck på benet, upp med armarna, ner med axlarna, andas in, andas ut... Man får verkligen träna upp sin koordination och lära sig positioner som man aldrig trodde var möjliga!

Efter träningen skyndade jag hem, tog en snabb dusch och bytte om innan jag och tjejerna åkte ner till stan för att njuta av det fantastiska vädret som vi hade här i Nice igår. Strålande sol, blå himmel och när det var som varmast hade vi temperaturer runt 20 grader!

Det är minst sagt stora kontraster här just nu. Kallt på morgonen och på kvällen, varmt på dagarna när det inte är regn och storm förstås, snö, palmer, juldekorationer...

Juldekorationer och palmer i en salig blandning.

Hos Louis Vuitton blommar det!

 Snö!!

 Skridskobanan på Place Massena mitt inne i hjärtat av Nice.

För mina tjejer, och även många andra fransmän, är skridskoåkning nästan lite exotiskt.


Célia och Bianca tar en liten paus i skridskoåkandet.


Emma älskar att åka skridskor!

Hjälmar eller andra skydd är det ingen som bryr sig om här. Det finns inte ens, även om man skulle vilja ha det. Och stilarna är minst sagt lika många som olika... En del håller sig krampaktigt i staketet och andra ligger mer på isen än åker.


Jag tillsammans med mina finaste.


Så härligt att få vara ute i det fina och sköna vädret och känna solen som värmde ordentligt!


 På Promenade des Anglais var det så varmt att vi körde med öppna fönster.

Efter att ha skyndat hem och lämnat av Biancas kompis Célia i sista minuten innan hon satte sig på flyget till Schweiz så åkte vi hem och ägnade oss åt lite tråkigare, men nödvändiga, saker som städning och läxor. Och så lagade vi en god middag som vi åt nästan spansk middagstid.

Och ja, just det, vi är kattvakter i några veckor också. Alltså, det vill säga vi sköter om en katt hos några bortresta grannar. Ingen katt hemma hos oss tack och lov. Men Emma är väldigt glad och tar uppdraget på fullaste allvar. Tror hon har varit och tittat till katten minst fem gånger under det senaste dygnet!

Emma och Phoebie.

2 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Visst ar det harligt med en dag da man hinner gora mycket, man kanner sig extranojd! Skridskobanan sag rolig ut, vi har en stor inomhusbana har I Dubai Mall dar vi varit nagra ganger. Inga hjalmar dar heller men det behovs nastan for folk aker som galningar!
Kram!

Martina sa...

Expiatriate wife-
Ja som sagt, här är ju skridskoakning nästan lite exotiskt sa det är extra kul! Här borde man verkligen ocksa ha hjälmar för de flest är ju riktigt daliga pa att aka skridskor!
Kramar