torsdag 19 december 2013

RIS OCH ROS

För ett tag sen skrev jag (HÄR) om hur jag upptäckte Edvin Bergs fantastiskt vackra låt "I Will Be Here" samt hans så trargiska livsöde.

Det går knappt en dag utan att jag lyssnar på den fina låten och jag får fortfarande tårar i ögonen varje gång jag hör den.


Men tyvärr så kan jag bara lyssna på den på YouTube. Jag ville ju köpa låten redan samma dag som jag upptäckte den, inte bara för att jag tycker så mycket om den men även för att pengarna ovavkortat går till Cancerfonden vilket ju är väldigt bra.

MEN, på iTunes Frankrike som jag naturligtvis har, så kan man varken lyssna på den eller köpa den. Det går endast från iTunes Sverige. Och nej det är tyvärr inte så enkelt som att bara gå in på iTunes Sverige och köpa den därifrån. Man måste ha ett registrerat konto därifrån vilket inte funkar när man bor utomlands.

Så. otroligt. dumt.

Så både ris och ros till Cancerfonden och/eller iTunes som har fina intentioner, men som inte riktigt når ända fram.

Jag förstår att det är en fråga om rättigheter bla bla bla. Absolut. Men om man nu vill sälja och få in pengar till välgörenhet och liknande så borde man väl göra allt för att underlätta så att det överhuvudtaget ska vara möjligt för folk. Även för dom som bor utomlands. Eller?!

2 kommentarer:

Annika sa...

SÅ jävla korkat. DET där har jag svurit över MÅNGA gånger. Hur kan det vara så tungrott att iTunes ska vara låst till alt utom eget land?
Vi handlar ju alla på kort via iTunes och har våra konton där. DÅ ska man ha tillgång till all världens iTunes, inte bara till det egna landets. Det är många svenska sånger jag velat ha under åren, men inte kunna fixa.
HOPPAS att iTunes kommer att ändra detta fåniga.

Martina sa...

Annika-
Ja men tack. Tänkte väl att det inte bara kan vara jag som tycker att det är väldigt korkat och irriterande.

Som sagt, man kan ju handla fran världens minsta lilla byhala ute i djungeln i ett land som man knappt visst existerade och man kan beställa saker fran alla jordens hörn, men iTunes är blockerat för varje land.
Sa korkat.

Och sen sa förstar dom inte varför sa manga laddar ner olagligt?!! Just saying.

Kramar