måndag 9 december 2013

MARCHE DE NOËL

I söndags gick vi på julmarknaden, marché de Noël, här i Nice. Ja det går ju inte riktigt att jämföra med en julmarknad i ett vintrigt Sverige. Inte riktigt lika mycket julstämning. Men bättre än ingenting och framför allt, man slipper att frysa ihjäl sig.


Pariserhjul, dekorationer och palmer om vartannant... ja ni fattar vad jag menar med det där med julstämningen.

Emma, Bianca och deras kompisar åkte en sväng i det HÖGA Pariserhjulet. Jag har gjort det tidigare år och kan säga att det är en fantastiskt utsikt över hela staden och havet där uppifrån. Men det är definitivt  ingenting för den som är höjdrädd för det är verkligen jättehögt.



Sen var det dags för en åktur på den smältande skridskobanan. Vissa var duktigare än andra... Om någon undrar så nej, hjälm är det ingen som funderar över här.





Jag och Christelle, mamman till Biancas kompis, hade det skönt i solen.

Père Noël delade ut choklad till alla snälla barn.

Nytt i Nice. Massor med vattenstrålar som helt plötsligt börjar spruta i olika hastigheter och tryck och som bildar diverse olika former och figurer. Vansinnigt kul redan nu. Men tänk vilken hit det kommer att bli i sommarhettan!













Mycket folk trängdes mellan alla stånden. Största anledningen; våfflor, crèpes, sockervadd, brända mandlar och churros!


Tjejerna valde churros med nutella och grädde och åt tills dom höll på att spricka.

Tomtar. Absolut. Men smurfar?!

Granar med äkta fejksnö.


Efter flera timmar på julmarknaden tyckte jag att jag var värd en kopp glögg när jag kom hem igen. Eller två.

6 kommentarer:

Channal sa...

Känner julstämning fast det är sol! Härligt att kunna åka skridskor i solsken o plusgrader!

Jättemånga fina bilder! Nice är vackert! Fontänerna påminner om dem på torget i Antibes. Och vi har finbesök här hemma från Rivieran :-)

KRAM Anna

Charlie sa ... sa...

Dagen c-vitamin injektion!

Vill byta, som du vet ;)

Underbart!! Älskar Nice. Tack för att du får mig så glad och varm inombords.

KRAM

ExPIAtriate sa...

Det ser harligt ut och aven om det inte finns nagon sno sa ar det anda valdigt "julig" stamning! Roliga sma fontaner, vi hade sadana I Singapore och jag minns Elias alskade att sringa runt dar nar han var liten.
Vad duktig du ar med dina loprundor, utsikten ser fantastisk ut sa forstar att det hjalper. Sjalv orkar jag knappt ga ner till gymmet och att springa pa lopbandet ar sa oinspirerande.
Kram!

Martina sa...

Channal-
Ja som sagt, det positiva är ju verkligen att man kan njuta av marknaden utan att behöva frysa ihjäl!
Mysigt med finbesök!
Kramar

Lotta-
Och jag blir glad av dina snälla ord!
Och som du vet hoppas jag att du tittar förbi nagon dag!
Kramar

Expiatriate wife-
Ja vatten är alltid uppskattat! Bade kul och vackert.
Ja det är ju mycket mer motiverande och energigivande när man har en härlig miljö att träna i!
Kramar

Annika sa...

Det blir en lite annorlunda upplevelse för er. MEN ack och O så mkt julstämning iaf!!
GILLAR!!
Sådana där fontäner har vi här också, men på vintern är de inte i drift.
FINA bilder och så fina färger.
Hos mig snöar det ymnigt nu, som ett julkort.
kramar!!!

Martina sa...

Annika-
Ja man far ju liksom ta seden dit man kommer och go with the flow. Det är mysigt pa ett annorlunda sätt.
Ja du har verkligen fatt riktig vinter nu!
Kramar